ruoka

Ruokapäiväkirjani odotusaikana - nappaa vinkit talteen!

Hei, moi ja hyvää uutta vuotta!

Teitkö lupauksen liittyen terveellisiin elämäntapoihin?
Tästä postauksesta voit saada itsellesi uusia ideoita terveelliseempään ravintoon.

Lähtökohtaisesti syön aina terveellisesti ja monipuolisesti. Paljon kasviksia ja hedelmiä, erilaisia proteiinin lähteitä, hyviä rasvoja sekä hiilihydraatteja.

Raskauden 1/3 meni syömisten suhteen aivan uusiksi. Puuroa lukuun ottamatta mitkään lempiruoista eivät maistuneet, päinvastoin ne kuvottivat.
Silloin teki mieli ihan älyttömästi hiilihydraatteja sekä suolaista ruokaa. Tuli syötyä paljon esimerkiksi pastaa ja leipää. Mikä ei normaalisti kuulu niissä määrin ruokavaliooni.
Ne tekivät hyvää siinä kohtaa, kun keho niitä ilmeisesti tarvitsi mutta olo sen sijaan oli jatkuvasti hyvin turvonnut ja tukkoinen.

Koko odotusajan olen noudatunut siitä mittavasta kieltolistasta täysin seuraavia asioita ja muutoin olen mennyt maalaisjärjen mukaan...

  • en syö raakaa lihaa taikka kalaa
  • käytetyt maitotuotteet ovat pastoroituja
  • huuhtelen kunnolla hevi-osaston tuotteet

Nyt kun meneillään on raskauden 2/3 olen saanut kaikki vanhat ruokani takaisin. Voi, että mikä ilon päivä se oli, kun huomasin mieleni tekevän jälleen salaattia. Olen siis todellinen salaattihirmu. Syönyt salaatteja (lähes päivittäin) jo vuosien ajan.

Tässä minun nykyinen ruokapäiväkirja.

AAMULLA

Se päivän tärkein.

Heräämisen jälkeen nautin ensimmäisenä lasin vettä ja sen jälkeen kaikilla tärkeillä vitamiineilla, ruoansulatusentsyymeillä, antioksidanteilla sekä kuiduilla kyllästetyn aamujuoman mikä piristää ja herättää päivään.
Samalla se hellii sekä hoivaa suolistoa ja näin ollen auttaa vatsan toiminnassa.

Treenipäivinä en syö mitään ennen aamun treeniä mutta treenin aikana juon Vitargolla sekä BCAA:lla terästettyä vettä. Eli toisin sanoen nopeasti imeytyvää hiilihydraattia josta saan treenin aikana energiaa sekä aminohappoja lihaksille.

Päivän ensimmäinen ateria on muna-kaurapuuro.

65g kaurahiutaleita ja 3dl kuumaa vettä kypsymään mikroon 1,5 minuutiksi. Sitten lisään joukkoon suolaa, kardemummaa sekä 2 kpl valkuaisia ja sekoitan tasaiseksi mössöksi. Takaisin mikroon 1,5 minuutiksi jonka jälkeen sekaan 10g soijalesetiinirakeita sekä pieni loraus kauramaitoa mikäli puurosta tuli liian jytkyä.

Mikäli olen aamuvuorossa, niin puuro on pelkistetympi. Lesetiini ja kardemumma jäävät pois ja valkuaisten tilalle laitan kanelipullan makuista proteiinijauhetta. Täältä löydät tämän herkullisen pullan makuisen puuron reseptin.

VÄLIPALA

Mikäli aamupalan ja lounaan välinen ero on liian pitkä, niin syön välissä yleensä rasvattoman rahkan, jonka seassa on esimerkiksi hunajaa sekä banaanin tai pari klementiiniä.

LOUNAS

Värikästä ja terveellistä, feta-kalkkuna-pähkinä salaatti.

Päivän kattavin ruoka on tuhti salaatti.

Perus salaattipohja, jossa on kutakuinkin puoli nippua salaatinlehteä, paljon kurkkua ja tomaattia. Noin 150g kanaa, kalkkunaa, kinkkua, härkistä, naudan jauhelihaa tai quornia. Yleensä myös fetajuustoa, kokonainen avokado sekä kevyt kourallinen pähkinöitä. Kastikkeena tummaa tai vaaleata balsamicoa tai oliiviöljyä.
Satunnaisesti ääntä kohden menee myös ihan perus ruokaa kuten tuorepastaa jauheliha-tomaattikastikkeessa.

Jälkkärinä pari klementiiniä, niihin olen aivan koukussa joka vuosi. Ja ihan pulassa silloin, kun niitä ei saa kaupasta.

EatMi: Bataattikeitto, raikas salaatti ja jälkkärinä eläimellisen hyvä smoothie bowl.

Välillä, lähes kerran viikkoon käyn hakemassa ruokaa tai syömässä ulkona ja silloinkin se noudattaa terveellistä linjaa.

Työpaikan lähellä, helsingin ytimessä on todella sympaattinen pieni ravintola nimeltä EatMi:.
Sieltä saa terveellistä ja hyvin ravintorikasta ”powerfoodia”. Muun muassa erilaisia salaatteja, smoothie bowl-vitamiinipommeja ja omin kätösin tuoreista kasviksista ja raaka-aineista tehtyjä keittoja. Lempikeitto on ehdottomasti lohikeitto.
Se on tänään tiistaina menulla.

Toinen ehdoton lemppari on Ravintola Factoryn salaattibuffetti. Ihan pystyyn stadin parhaat salaatit saa sieltä!

VÄLIPALA

Töiden jälkeen kotona teen yleensä muutaman ruisleivän. Päälle raapaisu margariinia sekä siivut korkealla lihapitoisuudella olevaa leikkelettä (kana, kalkkuna, kinkku) ja juustoa. Kylkeen todennäköisesti pari klementiiniä tai toista herkkua eli taateleita.

ILLALLA

Mineraali drinksu

Välipalan ja iltapan välissä nautin mineraali drinksun, josta saan kaikki tärkeät mineraalit yötä vasten auttamaan kehoa palautumaan ja se auttaa positiivisesti myös unenlaatuun.

Iltapala on soijavalmisteeseen tehty ”Jööti” niminen mössö.

250g soijavalmistetta jonka sekaan 40g kaurahiutaleita, 15g Casein vaniljan makuista proteiini jauhetta (hitaasi imeytyvä, jonka vuoksi hyvä ottaa yötä vasten), kardemummaa, noin 5-10g kookoshiutaleita (ennen raskautta käytin siemensekoitusta mutta nykyään siemenet ovat kieltolistalla niin vaihdoin kookoshiutaleisiin).
Ja koko mössö sekaisin.

Nimi ”Jööti” tulee siitä, että massa on niin tuhtia, ettei se valu kiposta, vaikka sen kääntäisi väärinpäin.

HERKUTTELU

Pidän siistiä linjaa syömisten suhteen mutta toki sitä tulee myös herkuteltua. Ja se on täysin ok. Herkuttelen melkein kerran viikkoon. Vähintään kerran kahteen viikkoon. Hyvin usein herkuttelen ruoalla. Esimerkiksi makaroonilaatikko on sellainen mitä voin syödä ison laarin kerralla. Se on vaan niin pirun hyvää uunituoreena.
Kun mennään esimerkiksi isän luokse syömään niin siellä pöytä notkuu ensin pääruoasta jota seuraa yleensä överiksi mennyt jälkiruoka. Sama juttu silloin kun mennään Antin porukoille niin sitä itseään eli ruokaa vedetään yleensä ähkyyn asti.

Tosi harvoin ostetaan kotiin mitään herkkua, kuten karkkia, suklaata tai sipsejä. Niitä kuitenkin tulee vastaan siellä ja täällä, ja kyllä niitä silloin tulee napsittua.
Useimmiten meidän herkku on esimerkiksi joku makurahka tai granolaa, maustamattoman jugurtin ja marjojen kanssa. Tai niinkin yksinkertaista, kun vesimelonia johon on puristettu mukaan limen mehua – tosi yksinkertaista ja hyvää, niin freesiä.

Granolaa, vanilja jugurttia, tuoreita marjoja sekä B-vitamiinijuoma.

Tällä hetkellä joka päivästä herkkua ovat ne klementiinit. Parhaimmillaan syön 6 jopa 8 klementiiniä päivässä.

En kiellä itseltäni mitään mutta pääsääntöisesti, noin 90% pidän siistiä linjaa syömisten suhteen. Sen 10% voi ihan hyvin vetää kulloistenkin mielihalujen mukaan.

Olen voinut suurimman osan raskaudesta todella hyvin. Päässyt koko ajan treenaamaan 3-4 x viikossa ja olen pirteä sekä energinen. Verikokeet ja kaikki muut arvot ovat olleet kuten kuuluukin. Mistä olen hyvin kiitollinen.
Olin kaiken kuulemani mukaan varautunut ihan muuhun.

Varautunut aika pitkälti siihen mihin olen facebookin mammaryhmissä törmännyt, siellä hyvin moni valittaa olostaan. On yhtä, jos toista vaivaa kuten närästys, pääkivut, ummetus, uniongelmat, lihaskrampit, energiaton ja väsynyt olo, pahoinvointia, oksentelua ja ties milloin mitäkin.
Mulla ei ole näistä ongelmista mitään. Ilman tätä kasvavaa vatsaa sekä jäbän potkuja en edes tuntisi, että olen raskaana. Voin yhtä hyvin, kun ennen raskautta.

Uskon, että terveellinen ravinto yhdessä laadukkaiden ravintolisien kanssa ovat avainasemassa sille, että olen voinut niin hyvin. En todellakaan muutoin olisi poikkeus sääntöön.
(voit lukea ajatuksiani ravintolisistä täältä.)

Sillä hyvinvointi lähtee sisältä. Se lähtee ennen kaikkea terveestä suolistosta ja siitä, että ravintoaineet oikeasti imeytyvät sitä kautta elimistöön.
Näin ollen minä sekä masuasukki saadaan molemmat päivittäin elintärkeät ravintoaineet ilman, että hän imee minua niistä kuiviin.

Moni ei tiedä, että esimerkiksi suoliston kunto vaikuttaa myös unenlaatuun sekä yleiseen hyvään oloon.
Tiesitkö sinä?

Sillä terveessä suolistossa syntyy serotoniinia, eli mielihyvähormonia ja tästä serotoniinista muodostuu iltaisin melatoniinia eli unihormonia. Mistä voi heti laskea yksi plus yksi, että jos suolisto ei ole kunnossa niin myös mieliala ja unet saattavat olla epäkunnossa.

Ihan selkeää, eikö vain?

Toivottavasti tästä irtosi sinulle uusia ideoita.
Kuinka saada terveellisempi ote elämään syömällä kunnollista ruokaa eikä mitään pussikeittoja, paastoja, mehu diettejä taikka aterian korvikkeita.

Tästä linkistä löytyy kaikki tekemäni ruokavinkit ja reseptit. Kannattaa ehdottomasti käydä vilkaisemassa. 

IHAN HUIKEETA ALKANUTTA UUTTA VUOTTA! :)

-Jenni-

Ja by the way kansikuvassa on "Tortilla" salaatti.
Naudan paistijauhelinaa 200g (10%) ja se on paistettu yhdessä salsakastikkeen sekä papujen kanssa. Pohjalla salaattia, kurkkua, tomaattia, avokadoa, korianteria ja päällä nokare creme fraichea sekä juustoraastetta - IHAN SAIRAAN HYVÄÄ!)

comments powered by Disqus