ruoka

Terveellisempi pizzapohja kaurahiutaleista

Moikka!

Onko suunnitelmissa ylihuomenna viettää pizzaperjantaita? Mikäli kyllä niin nappaa tästä ohje hitusen terveellisempään pizzaan.

Mä tunnetusti käytän kauraa monipuolisesti aika paljon erilaisissa "terveys"-herkuissa. Teen siitä puuron lisäksi vaikka ja mitä. Suolaisten ja makeiden piirakoiden lisäksi se toimii myös pizzapohjana.

Tämä pizzapohjan repsepti syntyi aikoinaan vuosia takaperin kun mua alkoi ottamaan päähän se miten paljon kaupan pakaste pohjissa on hiilaria. Ja muutenkin ne ovat pelkkää pullamössö venhää mikä pistää masun turpoamaan. Selasin tuolloin netistä läpi muutamia karppaajien ohjeita erilaisille pohjille. Ne sisälsivät yleensä maitorahkaa, kananmunia, erilaisia leseitä ja jauhoja. Ei kelvannut mulle. Niissä oli liian paljon tekemistä ja sellaisia aineksia joille ei muutoin tulisi käyttöä. Halusin jotain lähes yhtä helppoa ja nopeata kuin sen pakaste pohjan ostaminen.

Tuumin näistä karppaajien vaihtoehdoista sitten että mitä se pohja tartvitsee?

No jotain mikä pitää paketin kasassa – eli kananmuna. Siinä on kokonaisena aivan liikaa rasvaa kun niitä laittaa useamipia eli karsitaan ja otetaan käyttöön pelkät valkuaiset. Siitä saa hyvin pohjaan mukaan myös proteiinia. No mitä muuta se pohja tarvitsee kun valkuaisia? Jotain mikä saa sen näyttämään ja tuntumaan pohjalta, mutta ei jauhoa.

Ja tässä kohtaa tapahtui se maaginen kahden aivosuluni yhteen törmäys – KAURAHIUTALE! :D

Pellillinen:

  • 6 valkuaista 
  • 4-5dl kaurahiutaleita
  • 1-2tl suolaa
  • n. 2dl vettä

Sekoita kulhossa kaurahiutaleet, valkuaiset ja suola keskenään mössöksi. Lisää hiljalleen joukkoon vettä sen verran, että mössö pysyy yhä "semi" paksuna mutta muuttuu hieman juoksevammaksi. Sellaiseksi, että sen saa levitettyä helpommin tasaiseksi.

Levitä seos ruokalusikan nurjalla puolella ohueksi kerrokseksi pellille leivinpaperin päälle. Paista uunin keskitasolla 170 asteessa noin 10-15 min. Kunnes pohja on jähmettynyt.

Uunista ulos ja lisää täyteet. Täytteet määrittävät tuleeko pizzasta rasvainen kaloripommi vai terveellisempi ehkä useamminkin nautittava herkku.

Tässä yksi esimerkki:

  • pohjalle tomaattipyrettä
  • lisää paistetut + maustetut broilerin / kalkkunan fileesuikaleet n. 250-300g
  • ananaspaloja mehussa
  • 3-10% salaattijuusto / Feta kuutioita
  • Polar tai Kadett 5% juustoa raasteena kevyesti päälle
  • hitusen jotain BBQ-soosia

Takaisin uuniin n. 15-20 min ajalle. Ja se olla valmista!

Sori huono kuvanlaatu.

Onnistuessaan pohja pysyy kasassa ja siitä voi leikkaa ihan slaisseja. Ei se niin rapsakka ole kuin kiviuunissa paistettu oikea pizzapohja mutta se on gluteeniton, hiivaton ja rasvaton. Siinä on hyviä hitaasti imeytyviä hiilareita, kuituja ja proteiinia eikä se laita turvottamaan.

Helppo ja nopea valmistaa isolle joukolle. :)

Otatko testiin?

-Jenni-

(kansikuva Pixabay)

comments powered by Disqus