hyvinvointi

Terveelliset elämäntavat haltuun 21 päivässä!

Ihan ensimmäiseksi haluan toivottaa ihanaa alkanutta uutta vuotta! :)

Teitkö itsellesi lupauksen, että aloitat syömään terveellisesti ja liikkumaan säännöllisesti?

Tosi hienoa!

Toivon todella, että sä onnistut siinä. Ensimmäiset pari kuukautta ovat ratkaisevia sen suhteen, että saatko sen lupauksen etenemään pidemmälläkin tähtäimellä. Aina maaliin asti.

Meillä Fressillä alkaa jokaisen uuden vuoden jälkeen kunnon hulina. Uuden vuoden lupailijoita liittyy suuri joukko. Jengiä on ihan pipona. Innokkaasti he starttaavat uuden ja terveellisen elämän. Käyvät viikottain monesti jumpissa ja salilla. Tammi-ja helmkuu tulee ja menee ruuhka sumpussa mutta sitten alkaa tapahtua. Kahden kuukauden jälkeen suuri osa siitä jengistä katoaa kuin pieru saharaan. Ja tämä tapahtuu joka ikinen vuosi. Se on kriittinen vaihe joka erottaa jyvät akanoista. Kuka jatkaa, kuka luovuttaa.

Jotta sulle ei käy niin ja oikeasti onnistut niin kerron nyt mihin asioihin sun kannattaa varautua ja kiinnittää huomiota, jotta sä et päädy tohon jengiin joka lopettaa ja luovuttaa.

Odotukset vs. todellisuus

Moni odottaa, että kuukaudessa parissa kilot karisee ihan silmissä. Odotukset on asetettu liian korkealle. Halutaan muutoksia nopeasti ja kun tuloksia ei synny toivotussa ajassa masennutaan ja luovutetaan.

Elämäntapojen muutoksessa pitää olla realistinen. Se on iso muutos joka ottaa aikaa. Kukaan ei ole lihonnut 20kg kuukaudessa. Sitä määrää ei myöskään saa pois kuukaudessa eikä parissa. Hyvä tahti painon pudotuksella on n. 500g/vko tai n. 2kg/kk. Siksi suuremmalle painonpudotukselle tulee henkisesti varata aikaa puolesta vuodesta aina vuoteen asti. Hidas ja tasainen kehitys on paras tapa myös säilyttää se haluttu tavoite kun siihen pääsee. Mikäli ylipainoa on paljon niin hidas tahti auttaa myös siihen että iho pysyy mukana tahdissa eikä jää roikkumaan ikävästi. Mitä vähemmän on pudotettavaa sitä suuremman työn alla ne on pudottaa. Ne kuuluisat viimeiset 5kg on kaikista vaikeimpia.

Kuva Pixaybaysta.

Moni sortuu myös muuttamaan liikaa kerralla. Samaan syssyyn loppuu tupakointi, alkoholin käyttö ja herkut. Tilalle liikunta ja salaatit. Hyviä muutoksia mutta jos ne kaikki tekee kerta rykäisyllä niin yleensä tulos on täysin päinvastainen kun toivottu. Sitä usein stressaantuu kun isot muutokset ottavat ns. yliotteen. Kamalasti uutta opittavaa ja oman aikataulun täysin uudelleen laittamista. Pää ei pysy mukana menossa. Luovuttaminen tuntuu helpommalta vaihtoehdolta kun jatkaa.

Muuta elintapoja asteittain 

Sanotaan, että kestää 21 päivää toistaa samoja asioita kunnes niistä tulee rutiinia. Eli sama kaava päivästä ja viikosta toiseen, uudellen ja uudelleen ja 21 päivän jälkeen se on arkea. Tällä toimintatavalla saat terveelliset elämäntavat haltuun 21 päivässä.

Ensimmäiset kaksi viikkoa ovat aina haastavimmat. Erityisesti se oma pääkoppa laittaa vastaan. Tulet käymään pään sisäisiä keskusteluja itsesi kanssa mutta älä anna niiden riivattujen mielitekojen murtaa sua. Parin viikon päästä on jo paljon helpompi sanoa niille mieliteoille ei. Ja kun sä onnistut niin siitä on tosi helppo jatkaa eteenpäin. Koska siitä on tullut sulle tapa.

Kuva Pixabaysta.

Aloita tärkeimmästä eli ravinnosta. Anna ensimmäinet 21 päivää itsellesi aikaa tottua uutteen, terveelliseen ruokavalioon. Suosittelen sitä varten lukemaan postaukseni ravintovinkeistä. Postauksessa asiaa ravinnon vaikutuksesta hyvinvointiin sekä tipsejä siihen mitä kannattaa syödä, milloin kannattaa syödä ja kuinka paljon voi syödä.

Toista terveellistä ruokavaliota aamusta iltaan 21 päivää. Huomaat olon virkeämmäksi ja kevyemmäksi. Päivä päivältä ruoan valmistus sujuu mutkattomammin ja kohta siitä on tullut rutiinia.

Siinä ohella hiljalleen vähennä pölliä ja alkoholin käyttöä. Askista ehkä puoleen askiin. Nikotiini tabut/laastarit avuksi. Alkoholia vain joka toinen viikonloppu tai vain kerran kuukaudessa. Herkkupäivä vaikka aina kolmen viikon välein.

Kun pöperöpuoli on otettu haltuun ja se sujuu luonnostaan eteenpäin niin aloitat uuden 21 päivän erän. Tarkoituksena tällä kertaa saada liikunnasta säännöllistä. Sitä ei tarvitse välttämättä tehdä päivittäin. Riippuen liikuntamuodosta niin joka toinen tai joka kolmas päivä. Kevyttä aerobista liikuntaa, kuten kävelyä voi tehdä päivittäin. Raskaampia intervalli / lihaskunto treenejä muutaman päivän välein. Merkitset ne valmiiksi kalenteriin 21 päivän ajanjaksolle. Kolme viikkoa ja 3-5 liikunta suoritetta per viikko. 

Aika lähteä liikkeelle! :)

Jos olet viettänyt viimeisen vuoden enemmän sohvan pohjalla vaakamambossa kuin jalkojen päällä eli olet aloitteleva tai uudelleen aloitteleva kuntoilija niin lue myös postaukseni liikunnan aloittamisesta.

Mikäli liikuntataustaa on mutta liian vähän taikka laiskan puoleisesti niin tuikkaa vaihdekeppiä kovemmalle. Liiku 1-2 kertaa viikossa enemmän mitä ennen. Tee tehokkaampia harjoituksia. Haasta itseäsi ja laajenna sitä omaa mukavuusaluetta. Täältä löytyy muutama vinkki tehokkaisiin aerobisiin ja lihaskunto treeneihin.

Tuut huomaamaan kuinka tupakointi ja alkoholi vaikuttavat vain negatiivisesti harjoituksiin ja yleiseen olotilaan. Ehkä haluat lopettaa ne jo kokonaan. Niiden vähentäminen entisestään tasaisessa tahdissa näiden 21 päivän ruutiini harjoitteden ohella on vain eduksesi. Sydän, keuhkot ja maksa kiittää.

Elämäntapojen muutos tulee vaatimaan ennen kaikkea aikaasi sekä paljon työtä. Toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja. Tekemisten uudelleen priorisointia, aikatauluttamista, tervettä itseraukkautta ja motivaation ylläpitoa. Mä lupaan, että se tulee olemaan täysin ja vielä enemmän sen arvoista! :)

Sä niin kiität, rakastat ja halaat ittees kun hoidat tämän maaliin.

Pikku tehtävä vielä tähän loppuun...

Laita silmät kiinni ja mieti miltä susta tuntuu, miten sä voit ja miltä sä näytät kun tämä vuosi päättyy. Luo mieleesi kuva uudesta susta. 

Siitä hyvinvoivasta, hyvän näköisestä ja elämäniloa pursuavasta tyypistä joksi olet tullut kun sä pidit tästä uuden vuoden lupauksesta kiinni.

Eikö tunnukin hyvälle?

Lupaa itselles, että se tyyppi näkee päivän valon, että se tyyppi käy toteen. <3

-Jenni-

comments powered by Disqus