Ihmiskoe..testissä 1 jakoinen treeniohjelma

MITÄ JA MIKSI

Olen aina treenaillut monijakoisilla ohjelmilla. 3-6 jakoiset vähän tilanteesta riippuen. Ohjelma on myös määritelly viikon aikana suoritettavat salikäynnit.

Treenini on kulkenut perusvoima harjoittelun alla, ottaen välillä buustia myös maksimivoima harjoittelusta. Ohjelman moni jakoisuus tarkoittaa omalla  kohdallani kehon viipalointia moneen osaan ja näin kuormitaten max. kolmea lihasryhmää per treeni.

Esimerkkinä nykyinen 4 jakoinen ohjelmani millä olen puskenut menneet kuukaudet; rinta-olkapää, selkä-takaolkapäät, jalat ja omana päivänään kädet lisättynä pienellä olkapää paikolla. Jakoisuus on toiminut erinomaisesti. Treenit napakoita max. tunnin harjoituksia.

Mennyt koulutusviikonloppu herätti mielenkiintoa onko minun mahdollista saavuttaa omia tavoitteitani treenaamalla moninivel liikkeillä 1-jakoisella ohjelmalla. Periaatteessa kyllä, tuleva kuukausi näyttäköön mikä on todellisuus.

Miksi1; ajankäytön priorisointi. Aion seuraavan kuukauden pitää salitreenit 3Xvko. Jumpat pysyvät muuttumattomina Salipäivät ma, ke ja to/pe. Mahdollinen neljäs salikerta tulee olemaan toiminnallista treeniä Rantakylässä kahvakuulan, kelkan ja levytangon kanssa sisälten myös burbeet, punnerrukset ja leuanvedot.

Miksi2: Haluan testata itselläni ennenkuin myyn ajatuksen asiakkailleni. Ja testaukseen riittäköön nyt kuukausi. Ja tottahan toki mikäli tämä toimii olisi systeemi aivan loistava omaa treeniä ajatellen. Kaikki rakkaat liikkeet mukana ja napakka sopivasti myös sydämmeen käypä treeni.

Miksi3: Jokatapauksessa olisi aika duunata jotain uutta saliohjelman suhteen, joten nyt on aiva aika testata tämä.

Mitä: 2 x 1-jakoinen ohjelma missä käydään läpu kehon päälihasryhmät. Toinen ohjelma painottaa hieman enemmän jalkoja kuin toinen, mutta vanhaan tapaan fokus vahvasti ylävartalossa. Sisältönä perusliikkeet: penkkipunnerrus, kulmasoutu, mave, pystypunnerrus yms...jalat prässätään ja koukistellaan, suorinjaloin maastaveto kiusaa takajalkaa. Lisäksi ohjelmoin VATSALIHAKSET joiden treenaus muualla kuin jumpassa on ollut hävettävän huonolla tolalla.

TUUMASTA TOIMEEN JA MITEN

Sunnuntai aamuna laitoin ajatukset paperille. Btw, istuin pe-su koulutuksessa lähes liikkumatta pientä treenitekniikka jumppaa lukuunottamatta, arvatkaa vaan onko ruoto jumissa ja turpeessa..YÄK!! Mutta on se sen arvoista, liikuntaalan faktatieto on kuin Oreosuklaa, sitä ei voi nauttia liikaa ;)

Tämä aamu alkoi ekalla ohjelmalla. Teen ensin molemmat treenit supersarja periaattella kahta liikettä peräkkäin 3-4 sarjaa, toisto määrä 10-8. Ainoastaan jalkoihin pusken pitemmällä sarjalla. Syy tähän; haluan nähdä mikä muutos on suorituspainoilla superina ja yksittäisenä tehden. Alkulämppäsin fillaroimalla töihin, heiluttelemalla keppiä ja kahvakuulaa.

8 liikettä ekaan settiin joista 2 vatsoille treenin loppuun.

POSITIIVISTÄ: Sairaan hyvä tuntuma tehdessä työntävä ja vetävä liike peräkkäin. Lähes normit suorituspainot. Kauhee hiki..ihanaa, minähän siis en salilla yleensä hikoile kuin jalkajumpassa. Kalorit 55min 200!! Kuulostaa tosi vähälle mutta siis normi salitreenin kulutus n. 100!! Mun syke on suht alhainen näissä perusjutuissa, eli salilla ja bodypumpissa. Mutta esim.Combat saavuttaa joka kerran lähes maksimisykkeen 172-176 ja kalorinkulutus tunnin Combatissa n. 500. Väliinfoa mikä ei varmasti kiinnosta ketään :D

Treeni oli ihan ok kestoltaan 55 min. Normitreeni 40-50 min. Fiilis oli totaalitehnyt homman jälkeen ja jotenkin todella onnistunut olo!!

NEGATIIVISTÄ: No eipä juuri mikään. Hyvin on selkä, rinta ja hartioat juntturassa. Voimapyörä vatsat pitkästä aikaa tuntuivat kamalalta..HARJOITTELE IHMINEN ENEMMÄN!! :D Toinen olkapää kipuilee, epäilen hauiksen yläpäässä pientä tulehdusta. Ärsyyntyy erityisesti pystypunnerruksesta, hoidetavissa särkkärillä mutta ei levolla, koska en aio levätä.

TÄSTÄ ETEENPÄIN

Keskiviikko aamuna täräytän seuraavan setin, torstaina hyvin tod.näk. toiminnallisen ja mikäli perjantaina jerkkua spinun jälkeen riittää teen uudelleen tämän päivän harjoitteen paikkaharjoitteluna. OIkeasti fiilikset tietää kun pari kertaa koko patteristo on läpikäyty. Kaikki treenit eivät siinä suhteesa ole samoja että tietyt liikkeet vaihtuvat. Kulmasousut välillä tandolla, välilä vipuvarsilla. Rinta ja olat kässäreillä tai tangolla fiiliksestä ja salin ruuhkasta riippuen. Jalkoihin panostan aina vain takareiteen vähän liikkeitä vaihdellen. Peruskaava kuitenkin säilyy, sarjat, toistomäärät ja lihasryhmät.

Tällä haetaan myös vahvuutta joulukuun haasteisiin lankussa ja kelkassa. Tästä lisää viimeistän ensi viikolla kunhan salikaverini saa äänensä ja sitä kautta treenikuntonsa takaisin. Postaushan tottakai tarvitsee muutoman saliselfien joten ennen kyseistä tekstiä hoidetaan se alta pois :) Ja Sara siis mukana myös tässä 1 jakoinen treeniohjelma ihmiskokeessa!!

Riemukasta viikkoa JUST SULLE!! Minä painún päiväunille ennen illan nelosketju jumppaa; edessä BODYPUMP, BODYSTEP, BODYVIVE ja BODYCOMBAT!! Justiinsa hyvä hässäkkä saavuttamaan täydellisen yökooman.

comments powered by Disqus