Kengät jalan turvat

Suurin osa työpäivästäni kuluu seisten. Jalat liikkuvat hyppien, juosten, kyykäten, tasapainoillen. Kengät ovat ehdottomasti tärkein työvaatteeni ja asia mihin satsaan rahaa. Ja nyt puhutaan jumppa- ja salikengistä...ja vähän niistä arjen askeltajistakin.

10 PARIA KÈNKIÄ

Minulla on tällähetkellä 10 jumppakengät käytössä. Kuulostaa paljolta, ei ole. 4 kengät ovat täsmälleen samaa mallia. HUOM! Jumpaan työkseni, siksi kenkävalikoiman on oltava kattava. Haluan jumpata jalkojeni päällä vielä hirmuisen monta vuotta. Toimivat jalat = toimiva selkä = toimiva keskivartalo = toimiva kokokeho.

Hauyasu, mun jalkaan paras jumppakenkä

Salilla missä eniten ohjaan vaihtelen pääasiassa 4 eri kenkiä. Olen kantapääongelmainen, eli varsinkin juoksulajit liian ohuella pohjalla aiheuttavat jos nyt ei plantaaris faskiittia niin samankaltaisia oireita kuitenkin. Tarkoittaen jumpanjälkeisenä aamuna niin valtaisaa kantapää kipua ettei jalkaa pysty lattialle painamaan. Tämän vaivan kanssa taistelin loppuvuodesta todella paljon ennekuin löysin tähän hetkeen sopivat jalkineet. Lisäksi kärsin ajoittain kovasta kivusta päkiöissä, tämäkin vaiva helpottui kun löysin hyppylajeihin oikeat popot. Käytän jumppakäytössä vain REEBOK kenkiä. Lesti on sopivan leveä ja istuvuus omalle jalalle sopiva.

Toisella salila pääkäytössä ovat sisäpyöräilykengät. Lisäksi lihaskunto ja askellusjumppiin kahdet erityyppisen pohjaratkaisun omaavat jalkineet.

Kuntosali kenkänä käytän pääasiassa Conversen tennareita. Niissä on tasainen poha ja minun jalalleni se toimii parhaiten. Lisäksi esim. prässissä tennarin pito on erinomainen versus basic jumppakenkä. Salikenkinä käytin aikaisemmin varrellista Otomixiä sekä painitossumaista vastaavaa, jalat eivät tykänneet ollenkaan.

Parhaat salitossut ever!!

JUOKSU-HYPPYTUNNIT

Juoksu ja hyppylajieihin (sisälajit) käytössä on Reebok Hauyasut, kengät joita minulla on 4 paria. Kenkä on ns. tanssikenkä Todella kevyt mutta kantavahvenne on iso. Myös päkiälle riittää pohjaa. Nämä toimivat myös hyvinä kyykkykenkinä. Keveytensä ansiosta sama kenkä toimii loistavasti esim. BODYCOMBAT tunnilla potkuosuuskissa.HAyasun pohjamuotoilu myös mahdollistaa nopeat käännökset, pohja luistaa riittäväti muttei liikaa, esim. askelkyykkyhypyissä on pystyttävä luottamaan riittävään pitoon. Hyvänä juoksu-hyppykenkänä ovat toimineet myös Cardio Ultrat. Huomattavasti painavammat ja erittäin tukevat. Pohja on jämäkkä ja tasainen. Iso päkiätuki. Ainoa haittapuoli on jalkojen väsyminen nopeammin koska kengästä tulee lisäpainoa. Hassua koska eiväthän kengät oikeasti paljoa paina, mutta kyllä se tunnin juoksusetissä tuntuu. Ks. kengät jos minulla jalassa on tietää että nyt on päkiät kipiät :) Mikäli minulla on 2 samntyyppistä hyppytuntia peräkkäin vaihdan AINA kengät välissä. Samanlaisiin mutta vaihdan. Toimii ainakin minulla. Omana mielipiteenäni sanoisin että jos investoit 1 kengät millä puskeä läpi erityyppisiä jumppia hommaa Hauyasun kaltaiset popot. Samantyyppistä löytyy monelta kenkämerkiltä. Samaa kenkää pystyn käyttämään max. vuoden..mikäli popo on aktiivikäytössä joka viikko on käytöaika n. puolivuotta. Lihaskuntotunneilla voi toki käyttää kenkää missä pohjaratlkaisu on jo löystynyt mutta hyppylajeissa ehdottomasti ei.

LIHASKUNTO JA CORETUNNIT

Lihaskuntotunnit ohjaan samoissa Hauyasuissa. Iso kantavahvennus tuo ainakin itselleni luontevan kyykkäysasennon. Muutenkin kehon kannattelu on helpompaa kun kengän pohjan muoto on hyvä. Joustava pohja auttaa esim. pitkissä askelkyykkysarjoissa pitämään asennon. Kovapohjaisissa minulla puutuu päkiät todella nopeasti. Samat kengät toimivat hyvin myös Coretuneilla missä lihaskuntoa haastetaan myös seisten.

Ja tosiaan kuntosalilla conssit. Suora pohja ja napakka pito. Melko kuumathan nuo on mutta ei esim. otomiksit sen paremmin jalkaa viilennä. Huomiona liittyen omiin jalkatreeneihin: isoja raskaanpainon kyykkysarjoja ei ole joten viralliset kyykkykengät ovat omaan treeniini täysin tarpeettomat. Jos tekeminen olisi toisen tyyppistä suosisin oikeita kyykkäyskenkiä tuen ja pohjaratkaisun takia.

Cardio Ultra, hyvä peruskenkä hyppylajeihin. Tomivat myös lihaskuntotunneilla.

Sisäpyöräilyssä käytössä on Shimanon MTB-kengät. Ovat omaan jalkaan täydellisen sopivat. Mikäli tarve tulee hankkia uudet ostan täsmälleen samanlaiset. Sisäpyörä kenkä mahdollistaa tehokkaamman työn takareisille poljettaessa. Lisäksi jalkapohjaan ei kohdistu niin suurat painetta kuin peruslenkkarilla poljettaessa. Lukitusklossi on myös turvallisuustekijä, kenkä pysyy varmasti paikoillaa polkimessa. Mikäli lajia paljon harrastat suosittelen investoimaan. Sisäpyöräilyssä esim. Cardio Ultran tyyppiset kengät toimivat peruskengistä hyvin koska pohja on kova.

SpinuShimanot, Cardio Ispire Low salille ja Hauasy jumppaan.

Salikenkinä muuten käytän myös Cardio Inspire Low popoja. Kelkkatyöntöön parhaat, jopa paremmat kuin Converset. Kevyet mutta napakat jalkaan. Toimivat myös ryhmissalissa vallan hyvin.

Cardio Inspire low, pysyy myös prässin kyydissä

ARKINEN ASKELLUS

Tässä onkin se oma tyylikkyyden akilleen kantapää. Olen ehdottomasti UGG (feikki), Crocs (kesä) ja tennari ihminen. Lenkkeillessä käytän hyviä peruslenkakreita ja nyt syksyn tullen Salomonin paksupohjaisia lyhytvartisia vaelluskenkiä. Ja liekkö mummoutuminen vai mikä, mutta viime talvena hommasimme Jarin kanssa molemmat luistonestoraudat kenkiin. Niin monta vähältä piti slidea lenkkeilessä sattui että nolous unohtui ja järki astui peliin.

Mutta perusarki askellusta siis tennareissa ja muissa mahdollisimman mukavissa poposissa. Arkivaatteena käytän paljon collareita ja collarihousuja, eli rento casual. Omistan 2 farkut ja ne laitan vain väkipakolla jalkaan kun käyn kaupunkirallissa (ulkona ihmisvaatteissa).

Perus arkigear
Ihmisvaatteet ja täydellinen kokonaisuus kruunattu tietysti tennareilla :D

Semmosta tarinaa viikonlopun starttiin. Mikäli sulla tulee kysyttävää kengistä niin pistä koodia, autan mielelläni.

comments powered by Disqus