Kuntosali on kiva

FITNESTÄKÖ

v.  2012 mulla on tavoite. Haluan olla Fitnessfysiikan kilpailija. Haluan nousta lavalle kiiltävissä isoissa lihaksissa, kimaltavissa bikineissä ja täydellisesti hiottuna. Kisatavoite v. 2014. Takana oli tavoitteellista treenaamista monta vuotta ennen kisatavoiteen lukkoon lyömistä. Vain se lopullinen tavoite puuttui.

Haluan treenata kovaa, syödä parsaa ja rahkaa, päällystää itseni BetterBodiesin parhailla treenikuteilla. Haluan myös ohjata ryhmäliikuntaa. No hitto...asiaan, näin tehdään.

Ei kauheen iloiselta tuo tyttö näytä...

Palkkaan valmentajan, teen kaikki em.asiat, aloitan kisadietin..ja puuh..metsään meni. Ei kestä pää, ei kestä keho. Olen todella äkäinen, huono puoliso ja kamala ystävä. Täynnä omaa fitnesskuplaani. Kaikki muut osa-alueet futaa (ei oikeasti futaa) paitsi dietti.

Eipä siinä, siirretään kisat seuraavaan vuoteen. Palkkaan uuden valmentajan, hirmu hyvän! Ralli alkaa uudelleen, kaikki em. asiat..no okei Betterit on saanut rinnalleen SixDeucet :D

Treenaan kovaa, kehityn. Syön paljon, kiristyn. Napsin purkkitolkulla lisäravinteita..koska niinhän kaikki tekee. Latarit, treenijuomat, palkkarit, rasvanpolttajat, rasvat, vitsut ja mitä lie muuta. Ohjaan ryhmäliikuntaa ja tämä valmentajani ymmärtää mitä se tarkoittaa. Aloitan kisadietin, hyvin menee. Katson kanssasiskojeni kehityskuvia, katson itseäni peilistä...treenaan, poseeraan, syön, ohjaan ryhmäliikuntaa. Hmm...muutoman kerran mielessä käy miksi olen niin kamalan onnellinen siellä jumppasalissa ja niin kauhan äkäinen kaiken muun ajan...kisadietti etenee, kutistun kuin rusina...kestääkö pää..ei kestä!! Metsään menee..jällkeen kerran. Minä luovutan...minä vaan luovutan. Katson Expon kuvia somesta, minua etoo...eletään todella voimakasta fitnessbuumi aikaa..minua etoo enemmän.

Mutta mikähän lienee se perimmäinen syy...minä VIHAAN kilpailemista. Laji kuin laji, suoritustasoni putoaa heti kun pitää kilpailla..paitsi lautapeleissä...se ei kuulu tähän :D En minä sitä tuolloin tajunnut, mutta nyt tajuan. Mun tekeminen muuttui kilpailuksi muita vastaan, tärkeinhän ei enää olllutkaan oman kehon kehittäminen vaan KILPAILU. Hyvän itsetunnon omaava ihminen onkin pohjimmiltaan todella epävarma kun arvioidaan omaa fysiikkaa tai suorituskykyä.

STOP

Kaikki SEIS!! Salille..ei..parsaa ja rahkaa...EIEIEI!! Ryhmäliikuntaa..kyllä, PT-asiakkaiden treenejä salilla, kyllä!! Omia treenejä salilla EI TODELLAKAAN!! Semmosta..kaksi vuotta TOTAALISTA treenitaukoa. Pari säälittävää yrityskertaa..crossfit tyyppistä treeniä..juu eieiei. Ohjaan ryhmäliikuntaa ja treenaan asiakkaana tunneilla, tuntuu omalta, tuntuu hyvältä. Keho pysyy kuosissa, lihasmassakaan ei kauhiasti näytä kutistuvan. Ruokavalio normalisoituu, vaaka häviää komeroon..sekä ruoka- että ihmisvaaka.

PALUU..ONNELLINEN PALUU

Alkuvuosi 2017. Taukoa 2 vuotta..menin ja kosketin penkkipunnerrustankoa ennen asiakasohjausta. Vedin asiakkaalle rintatreenit ja näytin tekniikoita..miten tämä tanko tuntuu niin omalta.

Seuraavalle asiakkaalleni vedin selkätreenit..ylätalja, lapiokahva...ihana karhea pinta ja suht järeet painot tuli alas helposti tekniikkaa näyttäessäni. Minä haluan salille, haluan kesyttää nuo tangot, painot, taljat...mun on pakko päästä!!

Treenasin aina ennen yksin. Nyt aloitin kaverin kanssa..ensin niin että kaverini veti mulle treenejä, sitten alettiin vetää yhdessä..toimii!! Suorituspainot alkoivat nousta hurjaa vauhtia. Ihanpa tuli mieleen josko ruokavaliotakin korjaisi oikeampaan suuntaan antaen mahdollisuuden lihaskasvullekkin.Ja pitäisiköhän pitää semmonen diettijuttu..joo. Olin mielestäni melkoisen rasvaisessa kunnossa..no INBODY mittuas osoitti ettei sitä rasvaa juurikaan poistetavaa ole. Turvallisuuden rajoissa pari kiloa voisi rasvasta napsia mutta nestettä kehoon oli pakkautunut ihan kiitettävästi.

Pari viikkoa siistiä syömistä ja -3kg. Treeniä 4x viikko ja ryhmäliikuntaa normikattaus. Onnellinen minä, hymyilevä salimamma, nauravainen ryhmisohjus.

Tässä vaiheessa oli aika summata omia tavoitteita ja miettiä mikä on minulle paras tapa treenata. Onnekseni olen tehnyt töitä useiden ammattilaisten kanssa ja oppinut tapoja tehdä. Se mitä kukaan ei pysty täysin ymmärtämään on tuo ryhmäliikunnan ja salitreenin kombo sekä siihen riittävä ruokavalio. Lisäksi treenin intensiteetti ja painotus eri lihasryhmille.

NYKYHETKI

Treenit ovat muokkautuneet omanlaisiksi. 4 jakoinen treenisetti, välillä3 (silloin pois jää jalat), treenikaveri on vaihtunut ja kaikki toimii jotenkin älyttömän hyvin :) Ruokavalio koostuu perusruuasta; aamulla puuroa,  välipaloilla rahkajugurttia, marjoja ja leipää, lounaalla salaattia ja päivällisellä iso hiialribuustaus, iltapalalla proteinipitoinen pikkupalanen. Karkkia silloin kun mieli tekee.

Treenikiertoni on seuraava: rinta-olkapää / selkä-hauis / takareidet (en tee etureisiä ollenkaan koska aktivoituvat niin älyttömästi muutenkin) / olkapääpaikko + ojentajat. Vatsoja pari kertaa viikkoon.

Perustreeniini kuuluu isoja liikkeitä; penkkipunnerrus, pystypunnerrus, kulmasoudut yms..eristäviä hinkkaussarjoja sekä paljon super-triplasarjoja. Jalat teen satujumppana pitemmillä sarjoilla eri liikkeitä yhdistellen, hyvin takareisi painotteisesti. En pidä treenipäiväkirjaa, teen tietyt samat aina, esim.penkkipunnerrus..rintaa ja habaa voisin treenata aina, ihan lempparit. Mutta teen myös paljon eri yhdistelmiä, testaan omissa treeneissäni uusia liikeyhdistelmiä, liikeratoja yms...hyviksi todettuna helppo siirtää asiakkaille :)

Treenaan sekä yksin että kaverini Saran kanssa. Sara on mun kolleega ohjaaja joten teemme suht samantyyppistä harjoittelua. Valmistaudumme yhdessä jouluhaasteeseemme kelkkatyönnössä ja lankutuksessa. Mutta valmistumme haastamaan itsemme emme kilpaile toisiamme vastaan.

Anu, Sara ja Satu..kun aikataulut sallii veivataan kolmistaan

Miksi treenaan...haluan pysyä terveenä ja kantaamylpeydellä kehoani vielä eläkkeelläkin. Haluan jaksaa ohjata jumppaa vielä monta vuotta. Olen todennut monipuolisen harjoittelun toimivan erittäin hyvin. Jumpat toimivat palautteluna raskaan raudan treenien jälkeen. Jumpat auttavat jaksamaan treenata kovemmin salilla. Viikkoliikunta suunnitelma auttaa pitämään paketin kasassa. Järkevä treeni hyvällä tekniikalla ja riittävän suurilla vastuksilla pitää saliharjoittelun mielenkiintoisena ja kehittävänä.  Tykkään myös nähdä hauiksessa pienen lohkeaman tai motivaatio suonen pienen pullistumisen...ulkonäkökeskeistä, kyllä vähän myös sitä. Suuri oppeja itselle on myös ollut ettei se järkyttävän iso rauta aina ole parasta..ei aina täysiä vaan aina tekniikka edellä riittävillä liikeradoilla huomioiden turvallisuus ja tottakai tehokkuus.

Salivaatteet ovat ne jumppakuteet mitä puhtaana sattuu olemaan, treenikengistä parhaat mun jalkaan ovat converset :)

Kisasuunnitelmia, ei ole eikä tule. Diettisuunnitelmia..tarvittaessa jos jostain syystä pullistun. Hymyä..kyllä myös salilla. Ystävänä ja puolisona uskoisin olevani ihan ok :)Lisäravinteet..ei. Ainoana hiilaripitoinen urkkajuoma sekä salilla että jumpassa koska pelkästä vedestä tulee paha olo. Palkkarina toimii ruoka ja omegana maapähkinävoi. Tekisinkö tätä jos en tästä nauttisi, en tekisi...en todellakaan. Teen tätä juurikin niin kauan kun intohimo raudan halailuun säilyy.

Kisaaminen ei oo mun juttu mutta hienoa että se on monen muun juttu. Kiva niitä fysiikkakuvia on katella..kun ne on muitten kuvia eikä omia. Kisaajat ovat vahvoja ihmisiä, niin olen minäkin mutten kisamaailmassa.

Reippaita treenejä kaikille, kiitos kun jaksoitte lukea ja suuret pahoittelut kirjoitusvirheistä.

comments powered by Disqus