kuntosali

Toiminnallinen harjoittelu

En ollut aikapäiviin tehnyt ns.toiminnallista harjoittelua ja nyt siirtyessäni 2 * yksijakoiseen salitreeniin kaipasin kolmannelle salipäivälle jotain erilaista sykettä nostattavaa treeniä jossa huomioidaan myös keskivartalon lihaskunto ja toiminnallisuus.

Ideana on tehdä sama patteriharjoitus 4 kertaa...neljä viikkoa ja vaihtaa sen jälkeen liikkeet säilyttäen kuitenkin sama ideologia. Tämä toimii loistavasti kaverin kanssa, joten laitettiin Anun kanssa tennarit jalkaan ja eikun suorittamaan.

Lämmittelynä itselleni toimi 50 minuutin suht raju spinning. Kuulostaa pitkältä, paljolta ja väsyttävältä, mulle toimii!!

Treenan usein juurikin spinningin tai BODYPUMP tunnin jälkeen, keho on hyvin auki ja valmis vastaanottamaan lyhytkestoista voimamyllytystä tai tässä tapauksessa toiminnallista supersarja harjoittelua.

Ensimmäinen liikepari oli maastaveto ja ylätalja leuanveto otteella. Kaverin kanssa treenatessa on voimatasot oltava suht samat muuten aikaa menee ihan liikaa painojen säätelyyn. 4 sarjaa puskettiin 8 toiston supereina. Kaksi ensimmäistä meni hyvin puhisten ja kaksi viimestä olivat ihan kauheita mutta selätettävssä. Tämä kertoo että painovalinnat osuivat nappiin. Ks.liikket olin valinnut monipuolisuuden takia. Useampi lihasryhmä työstää yhtäaikaa.

Seuraava liikepari: kulmasoutu tangolla  + vauhtipunnerrus tangolla. Sama homma 4 x 8. VAuhttupunnerrus veti sykkeet todella ylös ja maven keskivartalo väsytyksen huomasi todella hyvin. Tässä vaiheessa pystyi jo toteamaan että tämä toimii!! Vauhtipunnerruksen ensimmäinen sarja vihloi ikävästi olkapäätä mutta kolmessa viimeisessä ei tuntumaa juurikaan ollut.

Vauhtipunnerrus tanko odottaa kesyttäjää

Voimaliikkeet tehty, siirryimme syke-keskivartalo superiin. Kierrokset vähenivät kolmeen. Kelkka pikkupainoilla rata päästä päähän ja toinen lankutti lisäpainon kanssa.

Tämä setti väsyttää keskivartalon todella paljon. Mutta opettaa samalla keskittymään asennon hallintaan ja oikeaan suoritustekniikkaan. Itse aloitin kelkasta ja siirryin lankkuun. En osaa sanoa kummin päin tehtynä pahempi, ei varmasti väliä. Puuskutus oli valtavaa ja jossain vaiheessa mielessä kävi ettei sitä viimeistä liikepatteria ehkä pysty tekemään. Pakko myöntää, jos olisin yksin ollut harjoitusta tekemässä tähän olisin lopettanut. Onneksi en lopettanut!!

Viimeinen patteristo jatkoi syke / keskivartalo linjaa. Kolme liikettä kolme kierrosta. Etuheilautus kahvakuulalla x 15, voimapallon heitto x15 burbee x10...ekan kiekon jälkeen tauko ja kaksi vikaa ihan putkeen.

Täydellinen lopetus ja kun vika burbee oli ylösnoustu oli fiilis tasan EI YHTÄÄN ENÄÄ!!

Mikä oli hyvää..no lähes kaikki kun tavoitteena oli haastava ja loppuun polttava treeni. Tämän tyyppisessä harjoituksessa on suoritustekniikat oltava hallussa koska väsymys iskee todella nopeasti. Suoritus tempo on alkupään liikkeissä oltava suht rauhallinen pystyäkseen keskittymään puhtaisiin liikeratoihin. Loppupään patterit taas vaativat vauhtia syketavoitteen takia. Tämän treenin pystyy koostamaan todella monipuolisesti ja ainakin itselle tukee täydellisesti tätä uutta viikkoharjoittelu kattausta.

Ihan väsynyt mutta hirmu onnellinen :D

Lihaskivut olivat valtavat epäkkäissä, selässä ja vatsalihaksissa. Jalat nyt ovat muutenkin aina hoeman tukkoiset joten ei niistä sen enempää. Seuraaava salipäivä on vasta huomenna...epäkäsalue tarvitsi näin pitkän toipumisajan voimatreeniä ajatellen.

Energistä liikunnan täyteistä viikkoa just SULLE <3 Oma viikkoni kuluu mahtikattauksella treeniä, ryhmiksiä, "oikeita" töitä mutta sunnuntai iltana hengähdetään Jarin kassa Raskasta Joulua konsertin merkeissä.