pelaaminen

Urheillaan tietokoneen ääressä - siis mitä?

Mitä on e-urheilu?

Nykypäivänä urheilumuodoksi joissain piireissä kategorioituva e-urheilu on viimevuosina nostanut urakalla päätään. Tätä kautta myös oma tietoisuuteni ja mielenkiintoni kyseistä skeneä kohtaan on syventynyt huomattavasti. Tämä taas johtunee siitä, että pelaan enenemissä määrin Counter-Strike Global Offensive –peliä, joka sattuukin olemaan maailman suosituin e-urheilun piiriin lukeutuva videopeli. CS:n lisäksi competitive, eli kilpailuhenkisiä, hyvin suosittuja pelejä ovat mm. Heartstone, League of Legends ja Overwatch.

Seuraaminen

Helposti saatavissa olevat lähetykset turnauksista esimerkiksi suoratoistopalvelu Twitch:ssä vetävät maailman laajuisesti satoja tuhansia katsojia, riippuen tapahtuman laajuudesta. Vuodessa tapahtumia on noin 3, ja ne voivat olla jokaiselle avoimia LAN tapahtumia (Dreamhack) tai varta vasten ammattilaispelaajille tarkoitettuja mestaruusotteluita ympäri maailman erilaisten toimijoiden järjestäminä (ESL Pro League ja SL i-League). Pääasiassa tapahtumat järjestetään Yhdysvalloissa mutta samoissa määrin tapahtumia kertyy myös Keski-Eurooppaan, Saksan ja Puolan alueelle.

Counter Strike Global Offensive e-urheilu skenessä

Counter-Striken mestaruusliigoissa pelaajat tavoittelevat tiettyä, tapahtuman järjestäjän määrittelemää voittosummaa, joka jaetaan kärkikolmikon kesken sekä voittaja titteliä omalle joukkueelleen. Useimmiten osallistuvia, turnaukseen valikoituvia joukkueita on noin 15. Kaksi viiva kolme päivää kestävän turnauksen päättyessä on voittaja karsiutunut monen tunnin pelien jälkeen. Alkulohkossa pelataan 1 ottelu, joka kestää keskimäärin 45 minuuttia. Lähestyttäessä turnauksen loppuotteluita, kahden joukkueen välisiä otteluita pelataan kolme ja näistä ensimmäisenä 2 voittoa itselleen kerännyt joukkue voittaa. Pelaajia joukkueessa on yhteensä viisi.

Oma mielijoukkueeni CS:n e-urheilu skenessä on FaZe Clan. Joukkueen riveissä nimittäin pelaa suomalaisen Aleksi ”allu” Jalli, tehden hänestä ainoan maailman tasolla pelaavan suomalaisen. Lisäksi joukkueessa pelaa ympäri Eurooppaa kotoisin olevat ”kioShiMa”, ”rain” ”NiKo” ja ”karrigan”. Joukkue on suhteessa suureen osaan muita kokoonpanoja hyvin nuori, se on aloittanut taipaleensa CS:n parissa reilu vuosi sitten. Kokoonpano on saanut alun perin lähtölaukauksensa Call of Duty -pelissä, eri pelaajilla.

Miksi videopelit? Miksei jalkapallo?

Monesti ihmiset käsittävät ja leimaavat tietokonepelit ja pelaamisen negatiiviseen sävyyn. Puhutaan sen aiheuttamasta riippuvuudesta ja siitä, kuinka niitä pelaamalla ei voi saada mitään saada aikaan. Samalla kuitenkin skenessä menestyvät yksilöt tienaavat huimia summia joukkueensa kanssa voitetuista otteluista. Sitten verrataan tietokoneen ruudun edessä näppäimistön näpyttelyä esimerkiksi jalkapalloon, jossa ammattipelaajat juoksevat ja suorittavat itsensä henkihieveriin. Mielestäni näistäkin lajeista löytyy mentaalisella kilpailuhengen tasolla erittäinkin paljon samanlaisuuksia. Iloitsen seikasta, että tiedotuksen määrä ja katsojaluvut ovat tasaisessa kasvussa e-urheilun suhteen!

Kuitenkin seuraava fakta erottaa lajit toisistaan merkittävästi urheilu -käsityksessä puhuttaessa: kukaan tai mikään taho ei konkreettisesti omista esimerkiksi jalkapalloa. Pelistä on yksi muoto, jossa pätee tietyt säännöt kansainvälisesti, ja mestaruusotteluissa pelataan tietyn, liikkumattoman kaavan mukaan. CS:stä puhuttaessa säännöt pätevät toki myös kansainvälisesti eri tapahtumanjärjestäjien välillä. Kuitenkin itse pelistä puhuttaessa täytyy muistaa että pelin tuottaja ja tekijä, yhtiö Valve omistaa täydet oikeudet Counter Strikeen ja samalla pariin muuhunkin e-urheilu skenessä pelattuun peliin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että Valven tehdessä jonkun muutoksen peleihinsä, tämä tarkoittaa automaattisesti sitä, että e-urheilun tapahtumien järjestäjien on näihin sopeuduttava ja mahdollisesti, tosin harvoin muutettava toimintatapojansa otteluiden järjestelyjen suhteen. Tähän verrattavaa, samanlaista sanelua ei fyysisissä urheilu kulttuurissa minun tietääkseni tapahdu, laji pysyy samanlaisena sitä kenenkään omistamatta.

Seuraan innolla e-urheilu skenen kasvua, ja siitä uuden oppiminen on minulle hyvin mielekästä. Lisättäköön että olen itse hyvin tuore tapaus tästä aiheesta puhuttaessa, joten pidätän täyden oikeuden tosiasiavirheisiin! Älä emmi aloitta keskustelua, mikäli jokin seikka ei mielestäsi ole korrekti. Kiitos kun luit!

comments powered by Disqus