pohdinta

5 vinkkiä uupumukseen

Uupumus niin työpaikalla kuin opiskellessa voi monelle olla hyvinkin tuttu tunne. Kun painat pitkää päivää ei välttämättä tule ajatelleeksi miten oma jaksaminen kestää paineen alla vaan oman työn tai opiskelun tärkeys ja kiire ottaa vallan, etkä uskalla sanoa ei ennen kuin on liian myöhäistä. Opiskeluaikoinani minulla oli monta rautaa tulessa, parhaimmillani tein harjoittelua, matkustin kahden kaupungin välillä viikoittain, olin mukana näytelmäprojektissa, tein opinnäytetyötä, olin mukana hallitustoiminnassa, kirjoitin blogia ja ylläpidin etäsuhdetta. Näin jälkeenpäin ihmettelenkin miten selvisin syksyn pimeydestä ja kaikesta tästä työstä ja tekemisestä. Kyseessä oli ikimuistoinen ja muuten hyvä syksy, vaikka stressitasot olivatkin aivan tähtitieteelliset ja pahimmillaan koin huonovointisuutta ja muita fyysisiä oireita stressistä johtuen. Tämän jälkeen teinkin itselleni hyvin selväksi, että terveys ja oma jaksaminen täytyy tulla ensin ja sana "ei" tuli virallisesti osaksi sanavarastoani. Jätin liialliset velvollisuudet vähemmälle ja keskityin oleellisimpiin asioihin. Viimeisen vuoden aikana olenkin oppinut muutaman hyvän vinkin siitä miten jaksaa ja välttää ylikuormittumisen tila, joten toivottavasti näistä vinkeistä on jollekin teistä apua näin loppuvuoden rutistuksissa ja talven pimeydessä.

Tiedä itse parhaiten omat rajasi ja opi tuntemaan ne

Itsetuntemus ja omien kykyjen realistinen arviointi on tärkeä osa aikuistumista ja työelämään siirtyessä pärjäät paremmin mitä aikaisemmin opit tuntemaan milloin olet tehnyt tarpeeksi. Opiskeluaikoina stressiä ja uupumusta helpotti odottavat lomat, mutta työssäkäyvällä ei välttämättä seuraavaa lomaa ole tiedossakaan jolloin uupumus pääsee helpommin yllättämään. Rankemmat ajanjaksot on opiskelijan helpompi vain "painaa läpi", kun taas työelämässä olevan tulee ottaa huomioon että työ jatkuu kyseisen jakson jälkeenkin työpaikasta riippuen. On jopa suotavaa sanoa ääneen kun tietää että raja tuli vastaan, sillä mitä aikaisemmin asioihin voidaan reagoida sitä helpommin ne on korjattavissa. Nykyaikana tehdään todella paljon töitä ja aktiviteetteja myös työpäivän päätteeksi, joten on tärkeää tietää milloin ja miksi pysähtyä hetkeksi ja hengähtää. Kukaan muu ei tule sanomaan sinulle milloin rajasi on tullut vastaan kuin sinä itse. Kukaan muu ei näe kaikkea sitä mikä päivän aikana sinua kuormittaa ja uuvuttaa samasta näkövinkkelistä kuin sinä itse, joten oman itsensä ja rajojensa tunteminen antaa sinulle kykyä sanomaan ei silloin kuin se on tarpeellista. 

Et ole korvaamaton eikä työsi ole välttämätöntä

Tämä monelle perfektionistiselle luonteelle on vaikea myöntää. On tärkeää tehdä oma työnsä hyvin, mutta kenenkään työn merkitys ei ole oikeastaan välttämätöntä. Se että saatko sen raportin tänään valmiiksi vai huomenna ei tule mahdollistamaan maailmanrauhaa tai estä maailmanloppua. Ihmisestä on ihanaa kokea itsensä tarpeelliseksi ja tärkeäksi, mutta onneksi emme ole korvaamattomia. Aina on olemassa sijaisen sijainen joka työsi voi tehdä kun sinun on aika levätä. Tämä ei suoranaisesti yksityisyrittäjällä onnistu, mutta apu voi olla monimuotoista. Työpaikoillakin on usein kollegoja joiden apuun voit turvautua kun näyttää siltä ettet itse pärjää, joten älä pelkää sanoa sitä ääneen. Hyvässä työympäristössä apu on usein saatavilla tai työ on mahdollista priorisoida niin että ne ei niin akuutit asiat voit siirtää huomiselle. Kysyminen on myös tärkeää jos et ole jostain asiasta aina varma, se helpottaa myös omaa epävarmuuttasi ja stressiäsi työpaikalla. 

Tee mistä pidät niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin

Uupumista tapahtuu helpoiten silloin jos et pidä tekemääsi työtä tai harrastusta merkittävänä itselle. Silloin et pysty motivoimaan itseäsi tekemään samaa asiaa uudestaan ja uudestaan vaan se on enemmänkin pakkopullaa. Epämielyttävässä työpaikassa oleminen ei tee psyykkeelle hyvää vaan alat pikku hiljaa palaa loppuun. Jos on vain mahdollista, valitse työpaikka jonne on ihana mennä. Vapaa-ajallakaan ei kannata pakottaa itseään tekemään jotain mikä ei tunnu yhtään omalta, sillä sen tarkoitus virkistää ei tällöin onnistu. Ota omaa aikaa ja priorisoi asioita jotka tuottavat sinulle iloa ja onnellisuutta. Jos se aiheuttaa sinulle enemmän murhetta kuin iloa, muista ettei se ole välttämätöntä elämäsi kannalta. Uuden työpaikan tai harrastuksen aloittaminen on mahdollista myös myöhemmin, mikä saattaa myös virkistää ja antaa uutta intoa sen tekemiseen. Jos olet jo unelmatyöpaikassasi ja teet juuri sitä mitä haluat niin jatka samaan malliin. Todennäköisesti olet enemmän innoissasi samaan puuhaan palatessasi kuin mieli maassa. Elämä on liian lyhyt tehdäksesi itsesi onnettomaksi, joten pyri aina siihen että olet onnellinen ja nautit elämästä.

Tee irtiottoja arjesta

Kuten äsken jo hieman sivusin, tekee hyvää ottaa pieniä irtiottoja arjesta. On se sitten ilta ystävien kanssa viinilasin äärellä tai matka uuteen maahan olet useammin virkeämpi ja hyvinvoivampi pienen irtioton jälkeen. Itsestäni kaikkein tehokkaimpia ovat maailmanparannussessiot tärkeiden ihmisten kanssa jolloin voi puhua kaikesta maan ja taivaan välillä. Näiden sessioiden jälkeen henki kulkee ja mieli tuntuu kevyelle. Ne auttavat jaksamaan ja vähentävät stressiä. Se voi olla juuri sitä mitä itse koet sillä hetkellä parhaaksi. Jotkut pitävät pitkistä kävelylenkeistä raikkaassa ulkoilmassa, toiset lukuhetkestä hyvän kirjan parissa. Kunhan saat ajatuksesi pois arjen pyörityksestä. Repäiseminen haluamallasi tavalla on parasta mitä voit tehdä jaksamisellesi. Elä kuitenkaan valvo koko yötä ystävien kanssa mikäli seuraavana päivänä pitää olla aikaisin jossain, sillä silloin olet vain uupuneempi ja fyysisesti väsyneempi kuin ennen. Omalta mukavuusalueelta poistuminen virkistää kummasti mieltä ja kehoa ja uuden kokeileminen tutkitusti tukee aivotoimintaa. 

Ole avoin ajatuksistasi ja jaksamisestasi

Silloin kun tuntuu ettet jaksakaan, sano se ääneen esimerkiksi ystävälle. Heiltä saat usein apua tarvittaessa ja helpotat oman mielen murheita. Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jaettu suru vain puolikas, joten kertomalla miten sinulla menee läheisellesi usein auttaa. Kun olet rehellinen muille pystyt samalla olemaan rehellinen itsellesi. Mikäli patoat pahaa oloa ja uupumusta sisällesi, et pysty päästämään irti siitä saatika saavuttamaan mielenrauhaa mieltä painavista asioista. Pienet asiat usein alkavat tuntumaan entistä suuremmilta ja merkittävämmiltä kuin ne oikeastaan olevatkaan. Omat murheet ovat aina valideja ja niistä kannattaa puhua. Jo se että saat avattua suusi aiheesta voi pienentää sen merkitystä mielessäsi. Toivottavasti kohdallesi sattuu henkilö joka on yhtä avoin ja vastaanottavainen, jotta voit luottavaisin mielin purkaa sydäntäsi. Kuuntele myös heidän vinkkejään ja ajatuksia aiheesta sillä saatat oppia jotain myös itsestäsi. Usein ulkopuolisen mielipide auttaa antamaan perspektiiviä mille tahansa asialle, joten ota heidän näkökulmansa huomioon. Pienestä keskustelunaloituksesta voi saada aikaan suuremman valaistumisen, joka onkin mielestäni maailmanparannussessioiden parasta antia.

blazer ZARA

statement t-shirt &OTHER STORIES

jeans LEVI'S

baker boy hat ASOS

boots VAGABOND

necklace &OTHER STORIES

Ciao belle,

Sini

comments powered by Disqus