asu

Alkusyksy ja stressinhallintaa

Syksy alkaa pikkuhiljaa saapua niin sään kuin elämäntilanteenkin puolesta. Koulut ovat alkaneet ja asioita pitää hoitaa. Tämä syksy voi olla toistaiseksi rankin tähän mennessä, sillä pitkän harjoittelun ja kurssien lisäksi kirjoitan opinnäytetyötä tehokkaalla tahdilla ja olen mukana jo aiemmin mainitsemassani Uninäytelmässä, joka saa ensi-iltansa marraskuussa. 

Koulun puolesta minulla on tällä hetkellä eniten stressiä. Minulla on mielestäni hyvät stressinhallintataidot ja pystyn toimimaan kovankin paineen alla, sillä sinnikkäästi en anna stressin vaikuttaa itseeni vaan käytän sitä voiman lähteenä. Sitä ei myöskään näe usein päälle päin että olen stressaantunut vaan usein puren vain hammasta ja hymyilen, että kyllä tämä tästä. Ja aina se helpottaakin. Korkeakouluopiskelu on itsenäistä ja se vaatii paljon työtä. Apua ja ohjausta saa, mutta se on usein kiven alla ja asiat sujuvat helpommin mikäli ne hoitaa itse. Erityisesti mikäli opintopolku poikkeaa normaalista, voi asioiden aikaansaaminen olla todella hankalaa ja raskasta. Itse olenkin päätynyt tähän niinsanottuun nopetutettuun opiskeluun, eli teen opintopisteitä muista kurssikavereistani edellä ja haluan valmistua jo keväällä. Tästä johtuen en ole ehkä tehnyt asioita helpoimman kautta, ja monet asiat ovat vaatineet ylimääräistä työtä. 

Olen oikeasti todella kiltti ja lempeä, mutta mikäli jokin on tielläni tai en koe tilannetta oikeudenmukaiseksi olen varmasti selvittämässä tilannetta. Tätä olenkin joutunut tekemään aika paljon, esimerkiksi hyväksilukujen kohdalla. Tämä on ehkä rankin tapa opiskella, mutta koska olen tälle tielle itseni asettanut aion suoriutua siitä kunnialla ja vahvempana ihmisenä. Kunhan selviän tämän syksyn yhtenä kappaleena niin helpottaa. Onkin hyvä ajatella jotain tulevaa, jolloin sen hetkinen stressi ei tunnu niin pahalta. Kaikki helpottaa vaikka se ei siltä sillä hetkellä tuntuisikaan.

Omat vinkkini syksyn stressinhallintaan on kuunnella omaa itseäsi. Kaikille ei tiukka kiire ja paine tee hyvää, vaan joutuu ottamaan iisimmin. Myöskään pitkäaikainen stressi ei ole terveydelle hyväksi vaan elämässä täytyy olla ihmisiä ja asioita jotka tekevät sinulle hyvää. Samalla kun keräät itsellesi hyviä ja rakkaita asioita ympärillesi, luovu niistä jotka eivät ole sinulle hyväksi. Positiivinen asenne vie pitkälle, joten asioista murehtiminen ei pidemmässä määrin auta, vaan oma aktiivisuus asioiden eteen on tärkeintä. Pienemmät asiat jotka voi hoitaa heti, kannattaa käsitellä mahdollisimman nopeasti ja sen jälkeen keskittyä seuraavaan, että asiat eivät kasaudu. Mikäli jokin asia tuntuu ylitsepääsemättömän suurelta, esimerkiksi opinnäytetyö tai vastaava, voi asian pilkkoa pienemmiksi, esim tietyn kappaleen kirjoittaminen tai tehtävän suorittaminen, ei iso kokonaisuus tunnu enää niin pelottavalta. 

Millaisia stressinhallintakeinoja teillä on? Kertokaa kommenttiboksiin!



jacket CALVIN KLEIN JEANS

jeans CALVIN KLEIN JEANS

shirt BIKBOK

shoes ADIDAS 

bag MICHAEL KORS





Ciao belle,

Sini
comments powered by Disqus