hyvinvointi

Kuinka valita oikeanlainen sänky ja tyyny?

Helsinkiin muuton jälkeen mulla ja toisella puoliskollani iski projektiksi sängyn ostaminen. Muutaman kuukauden ehdimme nukkua 120 cm leveällä vuosia vanhalla sängyllä, jota oli korjattukin rikkoutuneista säleiköistä pätkällä kakkosnelosta. Ahtaus oli alkanut jo ärsyttää ja lisätila alkoi tulla tarpeeseen. Toisaalta pieni sänky lisää läheisyyttä, mutta kuprulleen noussut koirien oman jälkensä jättämä (lue: merkkaama) sänky sai lähteä taloudesta heti vain kuin tilaisuus tuli. Kummallakaan kun ei ennestään ollut riittävän leveää ja hyväkuntoista sänkyä muuttokuorman mukaan, joten päädyimme uuden ostoon. Hyvä mahdollisuus oikeasti panostaa sängyn ja tätä kautta unen laatuun. Toinen vaihtoon lähtenyt nukkumisen apuväline oli tyyny, sillä mulla oli paremman puoliskon vanha kärsinyt untuvatyyny käytössä. Omista vanhoista ei ollut muuta iloa kuin roskakorin täytettä tai jos oli vielä riittävän hyvässä kunnossa käyttöön ovat ne vierastyynyinä tarvittaessa.

Otin selvää millainen sänky ja tyyny tulisi hommata, jotta selkä ja niska voisivat mahdollisimman hyvin ja vältyttäisiin turhilta kiputiloilta ja päänsäryiltä. Halusinkin jakaa hieman teillekin näitä vinkkejä mihin kannattaa kiinnittää huomiota sänkyä ja tyynyä ostaessa, että prosessi olisi teille kaikille mahdollisimman kivuton ja helppo. Aikaa siihen kuitenkin kannattaa varata, sillä mistään yksinkertaisesta projektista ei ole kyse. Erityisesti sängyn kohdalla kannattaa varata paljon aikaa ja kärsivällisyyttä, jotta lopputulos olisi mieluisa ja laadukas.

Tyynyn osalta tärkeimmät ominaisuudet ovat tyynyn korkeus ja kovuus, sekä materiaali mistä tyyny on tehty. Tyynyjä on kolmen korkeuksisia, matala, keskikorkea ja korkea tyyny. Yleensä suositellaan keskikorkeaa tai korkeaa tyynyä selällään ja kyljellään nukkujille, mutta mikäli viihdyt enemmän vatsallasi olisi matala tyyny sinun valintasi. Itse aluksi hankin keskikorkean tyynyn, joka osoittautui huonoksi valinnaksi. Niskani menivät jumiin, joten kävin ostamassa matalan tai niin käyttäytyvän tyynyn, joka helpotti oireitani helposti. Eli niskan asentoa tukeva sopivan korkea tyyny tekee nukkumisesta ja heräämisen jälkeisestä elämästä helpompaa. Olenkin itse kokenut sillä käytän kaikkia uniasentoja, eli nukun selälläni, kyljelläni ja vatsallani yön aikana minulle toimii parhaiten matala tyyny juuri vatsallaan nukkumisasennon helpottamiseksi.

Materiaaliksi kannattaa valita hyvin hengittävä ja palautuva materiaali, joka kestää käyttöä pitkään. On olemassa palautuvia keinokuitumateriaaleja, jotka muotouduttuaan palautuvat samaan pisteeseen kuin ennen käyttöä. Tämäntyylisten tyynyjen käyttöikä on pidempi ja se myös tukee niskaa hieman paremmin. Untuvatyynyt ovat monen suosikki, mutta niissä usein joutuu pöyhimään tyynyä saavuttaakseen palautumisen. Tavallisissa keinokuitutyynyt alkavat usein ajan myötä paakkuuntumaan, jolloin ne eivät ole enää parhaimmillaan unen laadun kannalta. Silloin kannattaa hankkia suosiolla uusi tyyny, sillä nekään eivät ole ikuisia. Tyynyjä pitäisikin vaihtaa huomattavasti useammin kuin usein ajatellaan, itselläni vanhat tyynyt ovat olleet kyllä käytössä luvattoman pitkään ja osa meni jo pois käytöstä niiden paakkuuntumisen ja lyttääntymisen vuoksi. 

Sänky on iso sijoitus, joten käytä sen valitsemiseen aikaa ja myös rahaakin. Halvin vaihtoehto ei nimittäin ole välttämättä paras ja laadukkain, joten älä pihistele sängyn suhteen. Kotimainen tuote on usein myös tässä tilanteessa paras, sillä kauempaa tulleet sängyt ovat useammin suojausaineiden peitossa ja laadultaan massatavaraa. Kotimaiset sängyt tehdään usein juuri omien mittojesi ja haluamasi kankaalla verhoiltuna, joten lopputulos on aina itseä miellyttävä. Vertaile erilaisia merkkejä ja malleja toisiinsa, jotta löydät itselle parhaan sängyn. Käy katselemassa valikoimaa useamman kerran, jotta saat monipuolisen kuvan siitä millainen sänky juuri sinulle sopii. Reunalle istuminen ei sänkyä ostaessa riitä, vaan mene vuoteeseen pitkäksesi, pyöri ja kokeile eri uniasentojasi ja tunnustele sänkyä. Näin saat helpoiten selville minkä kovuinen sänky tulisi sinulla olla. Osa pitää jämäkämmästä sängystä ja osa pehmeämmästä. Yleinen käsitys on että selkäkipuiselle jämäkämpi sänky on parempi kuin turhan pehmeä, mutta poikkeuksiakin on. Ota siis sellainen sänky joka testatessa tuntuu parhaimmalle. Eikä vain hetken pyörimisen vaan monipuolisen testaamisen ja arvioinnin perusteella.

Itselläni on extra hard, eli kovin mahdollinen sänky mitä tässä mallissa oli tarjota. Olen sitä mieltä että kovemmalla sängyllä olemme luonnollisemmassa asennossa ja silloin voimme paremmin. Esimerkiksi hotelleissa pidetään usein jopa hieman liian pehmeitä sänkyjä mukavuuden vuoksi, mutta ajan kanssa parempi on hyvä ja napakka sänky. Pehmeämmissä sängyissä myös laadun merkitys korostuu jousituksessa. Mikäli pidät pehmeämmistä sängyistä tulee sinun erityisesti tutustua sängyn valmistajaan ja sen tarjoamaan laatuun, jotta saat varmasti hyvälaatuisen sängyn. Kovemmissa sängyissä usein tätä eroa kalliimman ja halvemman sängyn välillä ei voi niin selkeästi havaita, mutta silti suosittelen sänkyyn panostamaan. Olemmehan kuitenkin suuren osan elämästämme sängyssä. Sijauspatjassa paras käyttöikä on memory foam patjassa, itse kuitenkin päädyimme aivan tavalliseen profiloituun petauspatjaan, joka ei kuitenkaan ollut aivan huonoimmasta päästä laatunsa puolesta. Sijauspatja tulisikin vaihtaa käytön mukaan alle 5 vuoden välein, mutta kukapa tätäkään taitaa toteuttaa. Siihen mennessä sijauspatja on ehtinyt painua eikä anna enää riittävää tukea keholle nukkuessa.

Oikeanlaisen sängyn ja tyynyn hankinnan lisäksi unenlaatuun liittyy voimakkaasti elämäntavat ja elämänrytmi. Tasainen vuorokausirytmi, jolloin heräät ja menet nukkumaan samaan aikaan, sekä säännöllinen ja terveellinen ruokavalio ovat kaiken alku ja juuri. Jos nämä asiat eivät ole kunnossa et myöskään nuku hyvin. Liikkumalla säännöllisesti parannat unenlaatuasi ja elämäntasoasi ylipäätänsäkin, joten älä luovu elämän peruspilareiden laadusta johonkin muuhun panostaessasi. Usein esimerkiksi syöminen tai liikunta jää kiireen keskellä huomiotta, mutta jos meinaat jaksaa arjessa ja selvitä sen haasteista kunnolla tulisi näiden asioiden olla kunnossa. Itse ainakin helposti ensimmäisenä juuri nämä ottavat kolauksen, kun kyseessä on rankempi ja kuormittavampi ajanjakso. Silloin huomaakin myös unenlaadun kärsivän samalla merkittävästi. Se että ostat kalleimman mahdollisen sängyn ja muut hifistelyt, et hyödy niiden vaikutuksesta mikäli et huolehdi vuorokausirytmistä, ruokavaliosta ja liikunnasta. Ne antavat vain pienen lisän josta voit suoriutua jossain asioissa hieman paremmin. Superfoodit ja trendikkäät vempaimet eivät korvaa näiden peruspilareiden merkitystä, eli ennen kuin turvaudut johonkin näistä panosta niihin aivan tavallisiin asioihin ja hoida ne ensisijaisesti kuntoon. Muu hifistely vasta sitten.

Ciao belle,

Sini

comments powered by Disqus