asu

Sosiaalisen median koukuttavuus

Sosiaalinen media on nykyään arkipäivää ja lähes jokainen meistä tarkistaa useita kertoja päivässä onko siihen virtuaaliseen todellisuuteen tullut mitään uutta informaatiota. Informaatio ja sen jakaminen onkin sosiaalisen median ydin, sillä jokainen meistä kokee hyvänolon tunnetta sosiaalisessa mediassa jakamisesta, eli dopamiinia joka erittyy sen seurauksena. Siksi itsestänikin on mielekästä kirjoittaa blogia ja jakaa sosiaalisessa mediassa, koska pidän sitä mielyttävänä ja hyvää mieltä aiheuttavana toimintana. Jokainen pitää itsestään puhumisesta (ainakin yleensä), minkä vuoksi omasta elämästä jakaminen sosiaalisessa mediassa on joillekin jopa koukuttavaa. Se on kuin mikä tahansa hyvän olon hormoonin eritystä lisäävä toiminta, liikunta, musiikki, suklaa tai esimerkiksi alkoholi. Sen pariin hakeutuu uudestaan ja uudestaan. Ns. palkitsemisjärjestelmä aktivoituu ja tulemme tyytyväiseksi siitä että olemme jakaneet elämästämme muille. 

jacket ZARA

t-shirt TOMMY HILFIGER

jeans LEVI'S

bag CHANEL

mules H&M

 sunnies RAY BAN

necklace DKNY

Itsestään puhuminen ja omasta elämästään jakaminen on normaalia aivan arkisessa kanssa käymisessä. Joka päivä kun keskustelemme ystävien, työkavereiden tai perheenjäsenten kanssa jaamme jotain itsestämme. Olisihan vuorovaikutus huomattavasti omituisempaa, jos emme esimerkiksi kertoisi miten viikonloppu meni tai mainitsisi saavutuksista ja elämänmuutoksista keskustelun lomassa. Ystävien saaminen ja sosialisointin on elämän kannalta tärkeää, koska vuorovaikuttaessamme voimme jakaa resursseja ja löytää kumppaneja. Me ihmiset olemme laumaeläimiä, joten yhteenkuuluvuus ja verkostoituminen on meille luonnollista. Siitä huolimatta olemmeko kontaktissa muiden ihmisten kanssa, on luonnollista promota itseään ja tehdä itsestään mahdollisimman positiivinen ja edustava kuva. Onhan kyseessä oma status ja mahdollisuudet pärjätä elämässä ja yhteiskunnassa. Sosiaalinen media tekee tästä entistä helpompaa ja sitä voi tehdä vuorokaudenajasta tai sijainnista huolimatta. Myös se mikä on soveliasta jakaa sosiaalisessa mediassa on muuttunut, sillä muistan alkuaikoina kun somessa jaettiin todella arkisia asioita, nykyään jaetaan paljon enemmän mutta suodatetummin. Sosiaalisessa mediassa kaikki on kaunista ja edustavaa, rakeisia kännykkäkuvia ei jaeta omilla sivuilla vaan tulee kysymykseen myös aitous, kun näytetään vain ne hyvät ja kauniit asiat elämästä. 

Elämästään kertominen sosiaalisessa mediassa ei ole välttämättä huono asia, mutta kohtuus kaikessa. Siellä on mahdollista kartuttaa myös omaa statustaan, esimerkiksi tykkäysten ja seuraajien muodossa. Tämä lisää ihmisten halua jakaa ja panostaa sosiaalisen median sisältöönsä, koska se lisää tykkäysten ja seuraajien määrää, mikä lisää hyvänolon hormoonin erittymistä kehossa. Seuraajien määrä onkin suoraan korreloitu statukseen yhteiskunnassa nykyaikana, joten ne joilla on paljon seuraajia ja hienoa sisältöä ovat arvostettuja jossain määrin. Kaikkein koherentein ja kaunein sisältö kerää seuraajia, eikä ne arjen normaalit asiat tule niin vahvasti esille. Usein seurattavien elämää pidetäänkin juuri sinä mitä he jakavat, joten kateus ja mielenkiinto kulkevat käsi kädessä. Jonkun tietyn henkilön seuraaminen voikin olla omalla tavallaan koukuttavaa ja silloin tuntee tuntevansa kyseisen henkilön, vaikka näkisi vain sosiaalisessa mediassa jaetun sisällön.

Ne ketkä saavat eniten tykkäyksiä ja keillä on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa ovat voineet tehdä siitä työn ja bisneksen ja parhaimmillaan tienata miljoonia erilaisten sivubisnesten muodossa, jotka sosiaalisen median tuoma status on tehnyt mahdolliseksi. Muut haluavat tietää millaista sisältöä he jakavat, millaisia vaatteita ja tuotteita he käyttävät, jotta voivat itse tähdätä samaan. Yritykset ovatkin huomanneet tämänlaisen markkinoinnin mahdollisuudet ja käyttävät sitä osana markkinointiaan. Koukuttavuus voi liittyä siis myös siihen tiettyyn tiliin tai henkilöön ketä seuraat ja haluun pyrkiä samaan. Voit sisältömarkkinoinnin pohjalta ostaa tuotteita, joita ilman kyseistä mainosta et välttämättä olisi tullut ostaneeksi, tai päinvastoin suosikkituotteesi voi silmissäsi muuttua huonoksi jos arvostamasi vaikuttaja ei pidä siitä. Sosiaalinen media vaikuttaa myös muuhun elämään niin hyvässä kuin pahassa. 

Jos jaat elämäsi netissä, silloin sinusta saa puhua mitä halutaan. Tai näin ainakin usein ajatellaan, mutta asia ei kuitenkaan mene aivan niin. Sydäntä särkee lukea bloggaajakollegoideni kommenttibokseista mitä kauheampia kommentteja, sekä blogijuoruja joita kerrotaan enemmän ja enemmän bloggaamisen vakiintuessa työnkuvana. Itselleni blogi on kuitenkin harrastus ja lukimääräni ovat suhteellisen pienet, joten olen pahimmalta vihakommenttivyöryltä säilynyt. Tavallaan vihakommenttien määrä korreloi suosiosi ja statuksesi kokoa, mitä enemmän sinua seurataan sitä enemmän lukijat kokevat, että sinulle voi sanoa mitä vaan.

Tämäntyyppistä työtä tekevät ovat tottuneet kommentteihin ja netin anonyymiyteen, joten he eivät vähästä hätkähdä, mutta minua jää mietityttämään ne kommentoijat jotka ottavat asiakseen kirjoittaa jollekin toiselle asioita mitä kenenkään ei tarvitsisi kuulla. Julkisuudessa olevasta henkilöstä ollaan luonnollisesti kiinnostuneita, mutta usein se törkeiden kommenttien kertominen siirtyy myös keskustelupalstoille ym. mikä mielestäni on myös omituista että jos jonkun bloggaajan tai muun sisällöntuottajan tuottama materiaali on vastenmielistä miksi sitä luetaan ja siitä täytyy purkaa tunteensa jonnekin muualle epäasialliseen sävyyn. Jos asia ei kiinnosta, mene jonnekin muualle. Kukaan ei pakota lukemaan tai näkemään sisältöä ja se on helppo suodattaa pois omasta sosiaalisesta mediasta, jos tosissaan ei halua sitä kokea. Eikö se itseäkin ala ärsyttämään, jos jotakuta seuraa vain sen takia että voisi puhua tästä sosiaalisessa mediassa eteenpäin. Tämä on jo mielestäni toksista koukuttumista sosiaaliseen mediaan, eikä tee sille kommentoijalle tai juoruilijalle tai kommenttien kohteelle hyvää. Sosiaalisen median voima voi saada aikaan paljon positiivista erilaisten kampanjoiden avulla, mutta negatiivisuus vie helposti mennessään.

Olen halunnut pitää blogini positiivisena ja tietyt asiat sen ulkopuolella aivan tarkoituksesta. Esimerkiksi työni on selkeästi rajattu ulos blogini aihepiireistä ja sosiaalisesta mediasta. En myöskään tuo parisuhdettani tai tiettyjä tietoja itsestäni julki, koska koen että vaikka sosiaalinen media on mahdollisuus, on siinä kuitenkin omat riskinsä. Oma sosiaalinen mediani onkin suodatettu versio arjestani, jossa näkyvät vain ne asiat jotka haluan tuoda ilmi. Sosiaalinen media on nykyajan ilmiö, jota ei kannata pelätä. Se mahdollistaa paljon, mutta voi olla myös haitaksi. Sosiaalinen media ei ole sama asia kuin koko elämä, joten muista elää myös sen ulkopuolella. 

Jakaminen on positiivinen asia ja sosiaalinen media tehnyt mahdolliseksi ennenkuulumattomia asioita, kuten ammatin ja markkinointikanavan, mutta sen voima voi kuitenkin olla arvaamaton ellei sitä tiedosta.

Psst! Jos sosiaalisen median koukuttavuus ja neurobiologia kiinnostaa, kurkista Through the Wormhole with Morgan Freeman jakso jossa aiheesta puhutaan. Pätkä jaksosta on ainakin täällä.

Ciao belle,

Sini

comments powered by Disqus