uusi vuosi

Uuden vuoden lupaukset 2017

Tänään on vuoden viimeinen päivä ja juhlitaan vuoden 2017 vaihtumista. Jotta olisin mahdollisimman kliseinen ja tylsä bloggaaja kerronkin teille uuden vuoden lupauksistani ensi vuodelle. Vuonna 2016 minulla oli hyvin erikoisia uuden vuoden lupauksia, kuten opettelin juomaan olutta. Halusin ensi vuodelle kuitenkin ottaa enemmän tasapainoista ja tervettä elämää tukevia suunnitelmia, jotka eivät ole yhtä helposti arvioitavissa olenko ne "suorittanut", mutta ne tekevät minulle hyvää. Terveellinen elämäntapa on ainakin itselle ollut erityisen tärkeää, sillä huomaan heti jos en ole nukkunut sopivaa määrää, syönyt liikaa sokeria tai liikkunut liian vähän. Siksi haluankin panostaa siihen mahdollisimman paljon ensi vuonna.

Terveellinen ja ekologinen elämäntapa näkyy ensi vuonna elämässäni lisääntyneenä ekologisena ajatteluna, terveelliseen ravintoon panostamalla, riittävällä liikunnalla ja unella. Kun keho voi hyvin, jaksaa mielikin paremmin ja voi tukea omalla toiminnallaan muita.

Aion minimoida sokerin ruokavaliossani kiinnittämällä huomiota siihen mitä syön. Esimerkiksi monissa jugurteissa ja mehuissa on paljon sokeria, joka ei tee hyvää keholle. Vältän sokeria ruokavaliossani valitsemalla maustamattomia jugurttituotteita ja juomalla mehun sijaan vettä. Aiempien "sokerilakkojen" yhteydessä olenkin huomannut, kuinka hyvävointinen olen ollut ja miten kehoni ja erityisesti ihoni on reagoinut vähäsokeriseen ruokaan, joten aion ehdottomasti panostaa siihen ensi vuonna.

Minut tuntevat henkilöt tietävätkin, etten syö punaista lihaa ollenkaan, vaan korvaan sen kanalla, kalkkunalla, kalalla ja kasviksilla. Aionkin ensi vuonna syödä yhä enemmän kasvispainoista ravintoa, sillä se on terveydelle hyväksi ja ekologinen elämäntapa. En luovu vaaleasta lihasta kokonaan mutta vähennän sen käyttöä. Lihan tuotanto on ympäristölle kuormittavampaa kuin kasviravinnon tuottaminen, joten syömällä kasviksia tuen omalta osaltani ympäristöä. Opettelen myös tehokkaammaksi kierrättäjäksi.

Minulla on aika säännöllinen unirytmi arkena, jonka olen todennut minulle sopivaksi. Hyvä unirytmi tarkoittaa tehokasta ja aikaansaavaa päivää, eikä sitä pimennä huonovointisuus tai huimaus, jota huomaan helposti ilmenevän erityisesti jos olen nukkunut liikaa. Olen nyt joululomalla nukkunut aivan liikaa, eli joka yö vähintään 10 tuntia, joka ei minulle sovi sitten lainkaan. Onneksi ensi keväällä on paljon mukavaa toimintaa kuten harjoittelu, joka pitää unirytmiä yllä.

Säännöllinen liikkuminen ja urheilu on terveydelle erityisen hyväksi. Liikkumattomuus onkin ylipainon ja tupakoimisen lisäksi yksi suurimpia riskitekijöitä monen sairauden ja terveyshaitan syntymisessä. Liikunnan puute vaikuttaa itselläni heti mielialaan, eli en jaksa tehdä asioita ja mieli on maassa. Liikunta lisää mielihyvähormonin erittymistä, joten se on kuin ilmainen mielialalääke. Liikunta myös auttaa jaksamaan arjessa ja hyvällä kunnolla ennaltaehkäistään niin montaa huonoa asiaa, että menisi joko päivä jos alkaisin niitä teille tähän kirjoittamaan. 

Vähemmän terveyteen liittyvä uuden vuoden lupaukseni liittyy ekologisuuteen ja eettisyyteen. Aion kiinnittää huomiota enemmän millaisiin tuotteisiin ja palveluihin käytän rahaani. Ekologiset, paikalliset ja eettisyyteen keskittyviin yrityksiin keskittymällä tuemme samalla heidän toimintaansa ja ajatusmalliaan. Pienillä teoilla voi saada paljon aikaan. 

Millaisia uuden vuoden lupauksia teillä on? 

Hyvää Uutta Vuotta jokaiselle lukijalleni,

Sini

Kansikuva Pixabay palvelusta

comments powered by Disqus