Uusi strategia luo jälleen jotain uutta, vai luoko?

Moikka ja hyvää ruskan aikaa kaikille So-Upin lukijoille

Pitkälle syksy ehti vierähtää ennen kauden ensimmäistä postausta, mutta tästäpä aloitamme jälleen kiihtyvällä tahdilla kohti vuodenvaihdetta.

Kauden 2019-2020 ensimmäinen postaus käsittelee strategiantekoa urheiluseurassa ja siihen liittyviä ajatuksia mitä tässä on mieleen juolahtanut. Pohjustuksena sen verran, että rakennamme juuri uutta strategiaa seurassa ja on aika tarkastella aiemman strategian onnistumista ja uuden kehittämistä.

Aloitellaas sitten:
Strategia on elinehto kehittymiseen pyrkivälle urheiluseuralle. Uskon ja ainakin toivon kaikkien urheiluseurojen näin ajattelevan. Oli kyseessä sitten pieni tai valtavan kokoinen organisaatio!

”Yleisesti paperille kirjoitettu asia kun vaan tuppaa tapahtumaan” muotoili seuramme hallituksen jäsen ensimmäisessä strategiapalaverissamme.
Ja näinhän se kyllä myös on.
Kun strategia tehdään selkeästi tavoitteelliseksi ja se tehdään siihen seuran nykytilanteeseen ja mahdollisuuksiin kehittyä, on enemmän todennäköistä, että seura kehittyy strategian mukaisesti.

Uuden strategian teko alkaa yleisesti edellisen strategian läpikäynnillä. Missä onnistuimme, missä emme. On huikeaa huomata, että asiat joista vaikka kolme vuotta takaperin on haaveiltu on nykyisin arkipäivää ja uusia ajatuksia askarrellaan paperille tulevaisuutta varten. Toinen mikä nostattaa ajatuksia hurjasti ainakin itselle on ne asiat mitä ei saavutettu tai missä ei onnistuttu. Ajatuksia tulee paljon: ”olisiko tämä ja tämä pitänyt saada onnistumaan vai onko niille nykyisin edes tarvetta. Miksi emme onnistuneet tässä vaikka tässä ja tässä onnistuimme?” Mutta itse ainakin huomaan, että myös tämänkaltainen miettiminen on positiivista, vaikka asia periaatteessa voikin olla negatiivinen. Tärkeintä tässä kohtaa on kuitenkin miettiä sitä, ovatko nämä saavuttamattomat asiat nykyhetkessä seuratoiminnan kannalta järkevää vaiko ei.

Yleisesti, kun strategia on tehty ja siihen on tekohetkellä sidottu paljon aikaa, pohdintaa sekä resursseja tulee helposti sellainen vahva ”ulospuhallus”- olo. Strategia voi siis helposti myös unohtua päivittäisarjessa. Varsinkin pienemmät asiat, sekä ne mihin ei välttämättä voi itse niin paljon vaikuttaa. Enkä tarkoita tätä mitenkään negatiivisena asiana.
Tarkoitan, että isoihin ja laajempiin kokonaisuuksiin enemmän keskittymällä yleensä varsinkin nämä pienemmät asiat hoituvat kuin itsestään.

Minun kokemukseni on, että isot asiat on hyvä nostaa päivittäisarjen keskelle. Meillä tämä tarkoittaa pitkin toimistoa sekä toimitilojen seiniä olevia paperilappuja, vuosikelloja, julisteita uusien ideoiden ”tauluja” yms. Itselle ainakin nämä kaikki toimivat muistutuksena siitä mitä on tehty ja mietitty vaikka vuosi tai kaksi sitten. Osana senaikaista strategiaa. Toki niistä stressinkin voi itselleen rakentaa, mutta meidän tapauksessamme nämä tuskin stressiä kenellekään aiheuttaa, vaan enemmän toimivat innostajina sekä muistuttajina.

Strategiassa on tärkeää tehdä isompien kokonaisuuksien sisään kuinka nämä sitten rakentuu. Eli kuka tekee, missä ajassa tekee, miten tekee jne. Vaikka strategian aikana henkilöstö muuttuisi, on selkeää mitä aletaan tekemään ja miten.

Joskus voi olla hankala nähdä vaikka kolmen vuoden päähän mitä silloin organisaatio tulee olemaan ja mitä välillä on tapahtunut tai tapahtumassa. Myös siksi nykykoko ja nykytoiminta on äärimmäisen tärkeä avata.
Eri toimintojen kehittämisen pohdinta pitää jalkauttaa niille ihmisille jotka ovat niissä parhaimmillaan. Kaikkien päätoimijoiden mielipiteiden kerääminen ja yhteenveto on myös äärimmäisen tärkeää. Kaikkien pitää saada äänensä kuuluviin kuitenkin ja sellaisiakin ideoita voi nousta mitä ei koskaan ole ajatellutkaan. Myös mielestäni vähän kannattaa kurkottaa myös tähtiin vaikkei sillä hetkellä asiaan uskoisikaan. Vaikka tähtiä ei saavuttaisikaan kyseisen strategian toiminta-aikana, voi se olla seuraavaa strategiaa tehdessä olla selkeä tavoite ja hyvinkin lähellä. Nämä innostaa ainakin allekirjoittanutta valtavasti! Kaikessa suhteessa uuden strategian tekeminen on aina raskas, mutta parhaillaan valtavan motivoiva ponnistus!

Eli otsikon kysymykseen. Uusi strategia tuo aina jotain uutta! Ja se on mahtavaa!

Viikon sisään jatketaan tulevan kauden arvokilpailuiden mutustelulla. Mukavaa viikonjatkoa kaikille lukijoille! :)

Kirjoittajana tällä kertaa toimi JoUSn valmennuspäällikkö Juha Turunen