fitfoodia

Pikaruokaa

Ihmisen pitää syödä elääkseen ja tietty, voi myös elää syödäkseen. Valitaan kuitenkin kultainen keskitie.

Lepoaineenvaihduntasi määrittää energiantarpeen, jota minimissään tarvitset pitääksesi koneesi käynnissä. Jos toistuvasti tämän energiantarpeen alle mennään, alkaa pitkällä aikavälillä tapahtumaan kummia..

Muistathan myös, mitä enemmän liikut, sitä enemmän syöt. Koneelle on riitettävä dieseliä, muuten se alkaa hajottamaan itseään.

Tämä kaikki vaatii hieman matematiikkaa. Hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen suhde on oltava oikea ja oikeassa suhteessa, riippuen haluatko kasvattaa massaa tai sulattaa rasvaa, vaiko molempia. Apuun voit palkata ammattilaisen ja sellaiseksi opiskelen parhaillaan.

Teen itse ruuat, jotta tiedän mitä syön. Yksinkertaiset, nopeat ja helpot reseptit on mun juttu, ei turhia kikkailuja. Käytän aina tuoreita yrttejä, kasviksia ja marjoja jos mahdollista, mutta pakastetut ja kuivatutkin käy, tosin silloin maku ei ole ihan yhtä freesi.

Maistuvaa ruokaa 15-30 minuutissa. Teen aina reilun määrän, niin on seuraavan päivän ruoka vieläkin pikaisempaa.

Tässä muutama yksinkertaisen nopea ohje.

Yöpala lihaksille

  • purkki rahkaa
  • 150g pakastemarjoja
  • loraus sokeritonta mehukeittoa

Surrauta blenderissä ja nauti. 

hifistelyä

Voit sulattaa marjat siten että ne mehustuvat hieman ja jättää mehukeiton pois. Tuore sitruunamelissa tai minttu antavat myös mukavaa makua.

Fitvälipala

  • purkki rahkaa
  • banaani
  • loraus sokeritonta mehukeittoa
  • kourallinen pähkinöitä

surrauta blenderissä ja nauti.

hifistelyä

Mehukeiton voi jättää pois tai blenderinkin.Tuore sitruunamelissa tai minttu antavat myös mukavaa makua.

Paras fitsoosi

  • sipuli
  • valkosipulin kynsi murskattuna
  • jauhelihaa
  • tölkki MUTTI tomaattimurskaa (parasta!)
  • Knorr lihafondiannos
  • pippuria, suolaa, basilikaa, timjamia, oreganoa
  • (hyppysellinen sokeria jos haluat)

Kuullota paistinpannulla paistonkestävässä oliiviöljyssä sipulia ja valkosipulia. Lisää jauheliha ja ruskista. Perään mausteet ja tomaattimurska, sekä fondi. Kiehauta hetki ja herkuttele pastan tai kasvisten kanssa.

hifistelyä

Voit lisätä mukaan myös pestoa ja enemmän mausteita, esim. cayennepippuri, paprika ja chili vauhdittavat aineenvaihduntaa ja grillimaustekin on hyvä lisä (ilman aromivahventeita).

Kookoskanaa thaityyliin

  • sipuli
  • valkosipulin kynsi murskattuna
  • paketti kanaa (puhdasta, ilman marinaadeja)
  • kookosöljyä
  • kookosmaitoa
  • Knorr kanafondiannos
  • tuoretta korianteria
  • pari *kaffirlimen lehteä (erittäin tärkeä maun antaja)
  • punaista **currytahnaa 1tl
  • suolaa, pippuria, currya, chilia

Kuullota kookosöljyssä sipuli ja valkosipulia, lisää kana. Anna kanojen ruskistua ja lisää suola, pippuria, currya, chilia ja punaista currytahnaa maun mukaan. Hetken kuluttua lisää kookosmaito, kanafondiannos, pari kaffirlimen lehteä, silputtua korianteria. Kiehuta hiljalleen 5-10 minuttia. Nauti kasvisten ja/tai maukkaan riisin kanssa.

hifistelyä

Makua täydentämään voit lisätä vielä tuoretta sitruunaruohoa.

*) myydään kuivattuna maustehyllyssä

**) myydään lasipurkissa maustehyllyssä, jossa myös pestot

Lisää arjenpelastusreseptejä tulossa myöhemmin, nyt mukavaa loppuviikkoa! <3

comments powered by Disqus