hyvinvointi

Lohduton yksinäisyys

Jokainen tuntee olonsa joskus yksinäiseksi, riippumatta siitä onko ihmisiä ympärillä. Pitkäkestoisena yksinäisyys särkee sydämen ja myrkyttää ihmisen.

Yksinäisyydellä on biologinen pohja

Läheisyys on biologinen tarve ja yksinäisyyttä voidaankin verrata esimerkiksi nälkään. Me tunnemme suoranaista kipua, jos se puuttuu elämästämme, sillä heimoaikoihin yksin tai ulkopuoliseksi jääminen tarkoitti melko varmaa kuolemaa, ja kivun tunteminen motivoi meitä tekemään asian eteen jotain -> luomaan parempia suhteita muihin heimolaisiin.

Yksinäisyys on selitetty hyvin tällä videolla:

Lääke yksinäisyyteen

Yhteys on yksinäisyyden vastakohta. Se toimii lääkkeenä yksinäisyyteen. Yhteys voi puuttua omaan itseen, muihin ihmisiin ja/tai molempiin. Yksinäisyys ei kuitenkaan välttämättä viittaa kykenemättömyyteen viettää aikaa itsekseen. Ihminen voi olla sinut itsensä kanssa ja samaan aikaan kokea kaipuuta toiseen ihmiseen. Yhteys on biologinen tarve, jota ihminen ei voi paeta, niinkuin ei kalakaan voi elää kuivalla maalla. Niin myös yksinäisyys on musertavaa ja on todettu, että särkyneeseen sydämeen voi jopa kuolla (lähde).

Yhteys on lääke yksinäisyyteen

Yksinäisyyden noidankehä ja ihmisyyden kieltäminen

Yksinäisyydellä on myös vakavia seurauksia ihmisen psyykeen vääristyessä, niin, että koska ihmisyys sisältää tarpeen yhteyteen, ultimaattinen pakokeino on kieltää oma ihmisyytensä, jotta tuon tarpeen voisi haudata niin syvälle, että sen tuottamaa kipua ei tarvitse tuntea. Tällainen henkilö kykenee satuttamaan muita ihmisiä, koska ei tunne yhteyttä itseen, muihin eikä ihmisyyteen, vaan pitää muita heikkona ja nostaa itsensä toisten yläpuolelle. Muut ihmiset taas välttelevät sellaisia henkilöitä, jotka eivät kykene empatiaan ja vaikuttavat inhottavilta muita kohtaan. Lopulta yksinäistä saatetaan alkaa välttelemään hänen epämukavan persoonansa takia. Näin yksinäisellä syntyy katkeruutta ihmisyyttä kohtaan, katkeruudesta syntyy nihilismiä, elämän merkityksettömyyttä ja paha noidankehä on valmis.

Yksinäisyyttä seuraa katkeruus, joka ilmenee epämiellyttävänä käytöksenä, jota muut kaihtavat ja siitä syntyy lisää yksinäisyyttä

Yksinäisyyden oireita

Oletko sinä yksinäinen? Teetkö usein näitä asioita?

  • et huolehdi itsestäsi, et käy ulkona, peseydy tai vaihda pyjamaa

  • nukut huonosti

  • alhainen mieliala

  • yksinäisyys lisää stressihormoni kortisolia -> erilaisia terveysongelmia

  • muistin heikkeneminen

  • harhautat itsesi vaikeista tunteista toiminnalla -> himoshoppailu, binge eating, netflix maraton, päihteiden käyttö, sosiaalisessa mediassa roikkuminen

    • nämä vielä ruokkivat lisää yksinäisyyttä ja pahaa oloa

  • hermot herkällä, asioiden suurentelu

  • vireystilan äärimmilleen virittyminen sosiaalisissa tilanteissa

  • toisten ihmisten väärin ymmärtäminen

  • pitkät, kuumat suihkut (lämpö tutkitusti helpottaa yksinäisyyden tunnetta)

  • ihmiset ympärilläsi ovat yksinäisiä -> yksinäisyys on ‘tarttuvaa’

  • maailma näyttäytyy mustana ja kaikki on menossa huonompaan suuntaan

(lähde Studio55)

Minun kokemukseni

Olen kokenut ala-asteelta lähtien ulkopuolisuuden tunteita. En löytänyt luokaltani parasta ystävää ja nuoruudessa suojasin itseäni, sillä sosiaalinen taitamattomuus ja ulkopuoliseksi jääminen lapsena olivat vaikuttaneet muodustuneeseen ihmiskuvaan, niin että ajattelin muiden olevan ärsyttäviä, tylsiä, pinnallisia tai ilkeitä. Ajattelin vian olevan muissa ihmisissä ja jättäydyin pois porukoista.

Tämä on yksi tapa, jolla ihmiset ylläpitävät yksinäisyyttä. Vääristynyt kuva muista ihmisistä voi johtua omasta sosiaalisesta taitamattomuudesta siinä mielessä, että kun ei osaa esim. small talkia, ei osaa johdattaa keskustelunaihetta syvällisempiin, kiinnostavampiin aiheisin, jolloin ihmiskohtaamisista jää pinnallinen ja väärinymmärretty kokemus. Seuraa toinen pinnallinen kokemus toisen jälkeen, kunnes negatiivinen kuva ihmisistä (yleistys kaikista pintaliitäjinä) on syntynyt.

Edelleenkin sosiaaliset tilanteet ovat minulle hankalia. Olen kuitenkin ollut hyvin onnekas ja minulla on ollut perhe sekä hyviä ystäviä, jotka ovat edelleenkin elämässäni. Yksi tapa pinnistellä eroon yksinäisyydestä onkin tuntea kiitollisuutta siitä, mitä sinulla jo on. Terveys on esimerkiksi sellainen asia, jonka otamme aina itsestäänselvyytenä, ennenkuin se on menetetty. Tiedän, että se on kliseistä, mutta se on myös totta, että kiitollisena, tunnet päinvastaisia tunteita kuin yksinäisyys, joten kokeile!

Stoppi yksinäisyydelle: Rakenna yhteys itseesi

On ironista, että olemme hyvin disconnected, aikana, jolloin jokainen on puhelimellaan super connected. On tutkittu, että some lisää yksinäisyyden tunteita ja fear of missing out:ia, FOMOA, eli jäämme paitsi kaikesta ja muiden elämä vaikuttaa niin ihanalta, kun emme tiedä mitä pinnan alla tapahtuu. Tosin monet käyttävät somea jo kertoakseen mitä pinnan alla tapahtuu ja se on varmasti hyvä asia.

Kun kasvamme erilaisissa ympäristöissä, joissa omaa itseä ei saa täysin toteuttaa ja omia tunteitaan on joutunut kieltämään, koemme yhteyden katkeamisen noihin osiin meissä. Mitä enemmän itsestä eriytymiskokemuksia, sitä enemmän yksinäisyyttä. Tutki miten saisit tuon yhteyden rakennettua takaisin itseesi. Mitä olet joutunut kieltämään itseltäsi? Mitä sinun on pitänyt olla muille? Mitä on todella hyväksyä oma itsensä sellaisena kuin on? Milloin se lakkaa olemasta pelkkää sanahelinää? Mikä sinua todella kiinnostaa? Mistä sinä oikeasti nautit? Kun teet asioita, jotka tuovat sinulle inspiraatiota, saat lisää itseluottamusta ja muut ihmiset alkavat tuntea vetoa sinua kohti.

Mitä on todella hyväksyä itsensä sellaisena kuin on? Milloin se lakkaa olemasta pelkkää sanahelinää?

'Itsensä hyväksyminen sellaisena kuin on' tuntuu olevan enää pelkkä trendi-sanonta. Mitä se todella tarkoittaa ja milloin siitä tulee oikeasti totta? On mentävä niin syvälle itsessään, että tietää mitä se on, mitä hyväksyy! Kun näet itsesi kokonaan, vasta silloin voit todella hyväksyä itsesi kaikkine puolinesi, myös pimeät puolesi, etenkin pimeät ja piilotetut puolesi.

Mitä voin tehdä juuri nyt?

Jos olet huonossa tilassa juuri nyt, voit tehdä kaksi asiaa. Voit joko rikkoa tilan, eli hypätä pois huonosta mielentilasta, tai mennä syvemmälle tilaan kohtaamaan ne puolet itsestäsi, joita yrität tukahduttaa. Ahdistus on merkki siitä, että elämäsi kaipaa muutosta ja se huutaa sinulle, jotta kuuntelisit, että et voi jatkaa enää näin.

RIKO TILA

Naura, tanssi, huuda, hypi, kuuntele iloista musiikkia, katso Jeremy Jarrea, tee mitä tahansa, mikä saa kehosi pois huonosta tilasta!

MENE TILAAN SYVEMMÄLLE

Kun olet omassa turvassa, voit antaa tunteille vallan. Vain päästämällä irti asioista, pääset eteenpäin. Jokaisen oivalluksen takana on pieni romahdus.

  • Kokeile EFT:tä emotional freedom technique taputteluterapiaa. Tekniikka perustuu siihen, että käsitellään henkisen tason kipeitä asioita, lähettäen samalla keholle signaaleja, että se on turvassa ja on ok käsitellä nämä asiat.

  • Kysy itseltäsi mitä tarvitset juuri nyt? Anna se itsellesi.

  • Etsi sisimpäsi ‘ydin uskomukset’ ja muuta ajatteluasi uudelleen ohjelmoinnilla

    • Kun tunnet olosi ahdistuneeksi muodosta lause siitä mitä tunnet ja kysy itseltäsi ‘mitä tämä tarkoittaa minulle/minusta?’ ja jatka kunnes et löydä enempää ydin uskomuksia

    • Tarkastele uskomuksia ja oivalla mistä ne ovat lähtöisin: milloin sinusta tuntui tuolta ensimmäisen kerran? Ovatko uskomukset totta? Mitä voit tehdä muuttaaksesi ne?

    • Muuta pahat uskomukset uudelleen ohjelmoinnilla, esim positiivisilla affirmaatioilla kuten tässä tapauksessa ‘Olen voimakas, pidän itsestäni huolta, olen turvassa’ jne. Voit kirjoittaa näitä ylös päiväkirjaasi tai kuunnella youtubesta.

ydin uskomus, yksinäisyys, blogi, lohduton, mitä tehdä kun on yksinäinen, poissa tolaltaan, eft, terapia,

Mitä muuta voin tehdä?

  • Muista, että maailma ei ole sellainen millaisena näet sen. Muista, että näet lähinnä vain pintaa, ja jos et katso tarkemmin, et näe syvemmälle. Älä vaivu nihilismiin.

  • Etsi oma heimosi. Tee sitä mistä nautit, ja tapaat ihmisiä, joiden kanssa voit samaistua. Aloita kiinnostava harrastus.

  • Reach out. Kerro jollekin luotettavalle tunteistasi, pyydä neuvoa netissä tai harkitse ammattiapua (jos et jaksa itse hankkia sitä, pyydä toista apuun).

  • Tutustu itseesi paremmin, sillä sinä olet hyvä tyyppi! Tee personallisuustesti täällä.

Todellisuudessa… kaikki tämä on paljon, ja kaikkea näistä kannattaa tehdä. Vain yksi juttu ei riitä. Hyvän olon eteen joutuu menemään syviin vesiin. Taakan poistaminen harteilta, vaatii sitä että tutkii mitä kantaa. Muista, että elämä on kehittymistä varten, koskaan ei tule olemaan täydellistä elämää, vaan elämä on aina täynnä haasteita. Haasteet opettavat ja auttavat meitä menemään eteenpäin. Tärkeintä on siis muuttaa omaa asennetta haasteita kohtaan, sellaiseksi, että ne ovat aina tilaisuuksia kasvaa ja oppia. Onnea matkaan!

Lue lisää