liikunta

7 HELPPOA TAPAA LISÄTÄ LIIKUNTAA ARKEEN | Liikunta

Monesti kuulee miten ihmiset haluaisi lisätä liikuntaa arkeen tai sitten monella on ajatustapana se kun lähtee lisäämään liikuntaa niin kaikki pitää tehdä heti ja salilla käydä viisi kertaa viikossa. Kerron teille nyt salaisuuden... 

Ei, sinun ei tarvitse käydä salilla montaa kertaa viikossa jos olet vasta aloittamassa liikuntaa tai oli tilaanteesi sitten mikä tahansa. Liikunnan tarkoitus on tuoda iloa ja hyvää oloa elämääsi, sen tarkoitus ei ole aiheuttaa stressiä.Listasin seitsemän helppoa tapaa kuinka voit lisätä liikuntaa arkeen ja toivon, että tästä olisi apua jollekin. 

1. Vaihda hissit portaisiin 

Näin saat helposti lisättyä hyötyliikuntaa arkeen ja tämän oletkin jo saattanut kuulla aiemmin. 

2. Käy kävelyllä 5-20 minuuttia

Lähde kävelemään vaikkei huvittaisi. Kävelyn ei tarvitse kestää kauan jopa 5-20 minuuttiakin riittää. Tuosta ajasta saat jo hyvän olon sekä virkeystasosi nousee. Jos et usko niin kokeile! 

Voit lähteä liikkeelle vaikka portaittain. Käy ekan viikon aikana kävelemässä 5 minuuttia, seuraavalla viikolla 10 minuuttia jne. Lisää aikaa pikkuhiljaa. 

3. Nouse seisomaan 

Jos teet paljon töitä istualtaan tai opiskelet niin olisiko mahdollista tehdä töitä tai koulujuttuja seisten välillä? Vaikka edes 10-15 minuuttia päivässä. 

4. Treenitreffit kaverin kanssa

Mene perinteisen kahvittelun sijaan treenitreffeille kaverin kanssa. Esimerkiksi jos käytte samalla kuntosalilla niin sinne yhdessä treenaamaan (voit saada myös uusia ideoita omiin treeneihin) tai menkää vaikka lenkille yhdessä. 

Näin saat yhdistettyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla, näät ystäviäsi sekä saat samalla treeniä. Ja kun on ystävä jonka kanssa treenaa niin eikö ole kiva kun voitte ystävän kanssa tsempata toisianne parempiin tuloksiin?

5. Kävele/pyöräile kauppaan 

Jos teet suurimmaksi osaksi isoimmat ruokaostokset kerran kaksi viikossa niin tee pienemmät ostokset lähikauppaan kävellen tai pyöräillen. Pienet ostokset kulkee hyvin repussa. 

6. Kaukainen parkkiruutu 

Jos työmatkasi on pitkä ja joudut kulkemaan autolla niin parkkeeraa auto kaikista kaukaisimpaan parkkiruutuun työpaikastasi. Näin saat kivasti lisää askelia päivääsi. 

7. Mainostauko jumppa

Jos lemppariohjelmasi tulee tänään niin kokeile tehdä mainoskatkojen aikana lihaskuntoa. Tee esimerkiksi kyykkyjä, punnerruksia, mittarimatoa, lankkua, haarahyppyjä, polvennostojuoksua yms. 

Voit tehdä samaa liikettä jokaisella mainoskatkolla tai tehdä jokaisella mainoskatkolla eri liikkeet. Tästä saat aikaan jo hyvän treenin vaikka koko kropalle. Jos ohjelma kestää tunnin niin sen aikana mainostaukoja on jo ainakin 3-4 kappaletta. 

Miltä nämä kuulostaa? Aiotko testata? Mitkä on siun vinkit liikunnan lisäämiseen? :) 

<3: tiina-mari