kehonhuolto

MITEN HUOLTAA KEHOA? | 6 vinkkiä

Viime viikolla kirjoitin postauksen kehonhuollosta ja sen tärkeydestä sekä mitä hyötyä siitä on. Tänään ajattelin kertoa erilaisia vinkkejä miten voit huoltaa kehoasi. Monille tulee varmasti ensimmäisenä mieleen venyttely mutta mahdollisuuksia on muitakin ja tässä ne tulevat: 

1. Hieronta 

Hieronta rentouttaa lihaksia ja parantaa lihasten aineenvaihduntaa. Hieronnan jälkeen on erittäin tärkeää antaa lihasten levätä eli ei siis mennä treenaamaan samana päivänä. Hieronnassa kannattaa käydä säännöllisesti niin paikat pysyy kunnossa. Ja mikä parasta voit vain olla ja joku muu tekee kehonhuollon puolestasi. 

2. Putkirullaus 

Rullaus laittaa nesteet liikkeelle lihaksissa sekä sillä voit myös kohdentaa jumissa olevaa aluetta melko tarkasti. Rullaus ja venyttely kannattaa yhdistää. Rullaa siis hetken aikaa ennen venytystä, se saa lihakset joustamaan enemmän ja tekee venyttelystä helpompaa ja turvallisempaa. 

3. Ravinto & nesteytys 

Ravinnolla ja nesteellä on iso merkitys kehonhuollossa vaikkei sitä ehkä ensimmäisenä uskoisi. Kun saat ravinnosta tarvittavat hiilarit, proteiinit, rasvat, kuidut, vitamiinit ja kivennäisaineet niin palaudut paremmin ja saat enemmän irti treeneistä. Kun juot tarpeeksi vettä niin pidät yllä kehon nestetasapainoa ja nesteytät kudoksia. 

4. Liiku monipuolisesti 

Pidä huolta, että viikkoosi sisältyy kovien treenien lisäksi myös kevyttä ja huoltavaa treeniä. Huolehdi, että teet monipuolisia treenejä näin kehosi kuormittuu monipuolisesti eikä yksipuolisesti ja vältyt mm. rasitusvammoilta. 

5. Alku - ja loppuverryttely 

Alkuverryttelyllä valmistat itsesi harjoitukseen, jolloin teet ennakoivia kehonhuoltotoimenpiteitä.

Loppuverryttely palauttaa paremmin treeneistä ja huuhtelee lihaksiin kertyneitä maitohappoja pois. 

6. Tekniikka 

Jos tekniikkasi on pielessä niin kehosi kuormittuu väärällä tavalla. Jos et ole varma jostakin tekniikasta niin käänny esimerkiksi personal trainerin puoleen.