yrittäjyys

NEGATIIVINEN ARVOSTELU VOI OLLA KATASTROFI? | Some

Löysin Facebookin Naisyrittäjät -ryhmästä jutun Iltalehden sivuille kuinka asiakkaat uhkaavat yrittäjiä some-lynkkauksella. Ja halusin kirjoittaa tästä blogiin koska olen itse törmännyt varsinkin kauneusalalla tähän ilmiöön. Vaikka tuo haastattelu on kauneusalasta niin puhun nyt ihan yleisesti kaikista yrittäjistä koska uskon sen olevan ongelma monella muullakin alalla. 

Olen itse monessa eri kauneusalan Facebook -ryhmässä niin ammattilaisten kuin sellaisten joissa on sekä ammattilaisia että kuluttajia. Joskus lueskelin niitä juttuja enemmänkin mitä siellä kirjoitettiin mutta nykyään vähemmän senkin vuoksi kun möin kauneusalan yritykseni pois ja lähdin opiskelemaan uutta alaa. 

Aika ajoin ryhmissä tuli kuitenkin vastaan julkaisuja kun joku oli saanut jostakin hoitolasta huonot ripset tai ei muuten ollut niihin ollenkaan tyytyväinen. Ryhmään lisättiin kuva ja kysyttiin mielipidettä ripsistä, sadat ihmiset kommentoivat kuvaan ja kertoivat oman mielipiteensä.

Osa kommentoijista kysyi paikan nimeä ja sitä lähetettiin sitten yksityisviestillä, joissakin se saatettiin jopa kirjoittaa suoraan julkaisuun tai kommentteihin. Näissä jopa pyydettiin, että käykää antamassa yrityksellä huono arvostelu ettei kukaan enää menisi sinne. 

Itse en koskaan ole tälläisiä julkaisuja ymmärtänyt, toki ymmärrän sen jos et ole tyytyväinen tai oot oikeesti saanut huonoa palvelua tai tuotteessa/palvelussa on jokin vika mutta itse ainakin yrittäjänä toivon aina, että asiakkaat ottaisivat minuun ensin yhteyttä ennen kuin minut ja yritykseni lynkataan somessa ja varsinkin jos myös sellaiset henkilöt lynkkaavat yritystäni, jotka eivät ole koskaan olleet asiakkaitani. 

Tosiasia kuitenkin on, että vaikka olisi parhaista parhain omalla alallaan niin hänelläkin voi joskus olla huonoja päiviä. Me yrittäjätkin olemme kuitenkin vain ihmisiä emme koneita, meillekin sattuu joskus virheitä. Miltä tuntuisi jos tekisit jonkin asian väärin ja et saisi korjata asiaa? 

Sosiaalinen media vaikuttaa nykyisin todella paljon ostopäätöksen tekemiseen jos siis yrityksen sivuilla on kaksi ensimmäistä arvostelua negatiivisia niin millä todennäköisyydellä itse menisit kyseiseen paikkaan? Oletko koskaan miettinyt mitä tälläinen some-lynkkaus voi aiheuttaa yrittäjälle? Se voi pahimmassa tapauksessa karkoittaa asiakkaat kokonaan pois ja hän voi menettää oman elinkeinonsa. 

Pointtina siis tässä postauksessa oli se, että jos saat kerran huonoa palvelua tai tuote on vaikka viallinen niin annathan aina palautteen ensin yrittäjälle ja annat hänelle mahdollisuuden korjata tilanteen ennen kuin aloitat antamaan huonoja arvosteluja somessa. Uskon kyllä, että suurin osa yrittäjistä haluaa korjata tilanteen ja saada asiakkaalle hyvän kokemuksen.

Toinen ja ehkä se tärkein pointti on muistaa se, että näe ihminen yrityksen takana. Monet meistä on pienyrittäjiä ja yritämme parhaamme mukaan elättää perheemme sillä omalla unelmallamme. En usko, että kenestäkään tuntuisi kivalta jos se oma unelma vietäisiin pois yhden virheen takia joka olisi mahdollista korjata. 

Sain innostuksen tähän postaukseen juurikin tuosta linkaamastani Iltalehden jutusta sekä tästä seuraavasta blogipostauksesta: Saitko huonoa palvelua? Kysy itseltäsi nämä 4 kysymystä ennen kuin julkaiset negatiivisen palautteen.  Kannattaa käydä lukemassa tuo postaus. 

<3: tiina-mari