hyvinvointi

ONKO VEDENJUONTI TÄRKEÄÄ? |

Kirjoitinkin maaliskuussa vinkkejä vedenjuonnin lisäämiseen ja nyt kirjoitan miksi vedenjuonti on oikeasti tärkeää. Aikuisilla kehossa on noin 50-70% vettä, miehillä vettä on suhteellisesti enemmän kuin naisilla. Ilman ruokaa voi elää viikkoja mutta ilman vettä selviää vain muutamia päiviä. Moni varmasti tietää, että vettä poistuu kehosta suurimmaksi osaksi hikoilun ja virtsan mukana mutta tiesitkö, että merkittäviä määriä häviää myös hengityksen kautta? 

Miksi vesi on tärkeää? 

- suojaa aivoja, selkärankaa ja muita kudoksia 

- säätelee kehon lämpötilaa

- voitelee niveliä 

- poistaa toksiineja ja kuonaa hikoilun ja aineenvaihdunnan kautta 

Jano on yleensä selkein merkki siitä, että elimistössäsi on nestevaje. Jos kehossasi ei ole tarpeeksi vettä, yrittää elimistö kaikin keinoin korjata tilanteen. Muita merkkejä nestevajeesta on väsymys, päänsärky, ärtyneisyys, huimaus, lihaskrampit, pahoinvointi, sykkeen nousu, huono vastustuskyky, krapulainen olo, ummetus sekä alhainen verenpaine. Nestehukka vaikuttaa myös suorituskykyyn, se voi vaikuttaa myös asioiden muistamiseen. 

Mistä sitten tiedät kuinka paljon juoda? 

Vedenjuontiinkin on olemassa erilaisia laskukaavoja. Vettä tulisi juoda n. 40ml per painokilo eli jos painat 65kg sinun tulisi juoda vettä ainakin 2,6 litraa päivässä. Eli laskukaava on 40ml x oma painosi. Tuon yksinkertaisen laskukaavan avulla voit laskea oman päivittäisen veden tarpeesi helposti. Mikäli treenaat niin harjoituksen aikana kannattaa juoda 2-2,5dl vettä. 

30 minuuttia ennen treeniä vettä kannattaa juoda 0,5 l ja harjoituksen aikana 2-2,5 dl jokaista 15 minuuttia kohden. Vartin välein ei tarvitse olla juomassa mutta kunhan kokonaismäärä esimerkiksi tunnin treenissä on 1 litra.

Veden juonti on siis tärkeää mm. peruselintoimintojen kannalta, vastustuskyvyn, suorituskyvyn ja lihasten hyvinvoinnin kannalta. 

Tuleeko Sinulla juotua tarpeeksi vettä? 

<3: tiina-mari 

Lähde: askelterveyteen.com