kehonhuolto

TEETKÖ KEHONHUOLTOA? | Kehonhuolto

Voisin väittää, että kehonhuolto unohtuu meistä todella monelta ja sitä ei ehkä pidetä niin tärkeänä. Se saattaa olla myös tylsää tai sitten ei tiedetä mitä voisi tehdä sekä siitä on myös helppo livistää koska sille ei vain ole aikaa. Saatat myös miettiä mitä hyötyä siitä oikeastaan edes on. 

Tiesitkö, että kehonhuolto ja lepo on jopa tärkeämpää kuin treenaaminen? Levon aikana lihakset ja hermosto palautuvat kun taas kehonhuolto parantaa suorituskykyä ja ehkäisee vammoilta. 

Esimerkiksi venyttely palauttaa liikunnasta ja työstä rasittunut ja kangistunutta kroppaa. Tiesitkö kun rasitamme kehoa rankalla harjoittelulla niin huoltavan harjoittelun osuus kasvaa samassa suhteessa? Riittävällä kehonhuollolla voidaan välttää/ehkäistä vammoja, palautumisongelmia ja ylirasitusta. Kehonhuolto ei kuitenkaan ole pelkästään treenaaville tai urheilijoille vaan myös heille jotka eivät liiku aktiivisesti ja iän myötä vartalomme alkaa luonnollisesti kangistumaan.

Kehoa voi huoltaa aktiivisesti tai passiivisesti. Aktiivinen huoltaminen tarkoittaa sitä, että huollat kehoasi itse kuten vaikkapa putkirullaus ja passiivinen huoltaminen tarkoittaa, että joku muu tekee sen kuten hieroja. Jo muutama kerta viikossa edistää notkeutta ja edistyksen huomaat jo parissa viikossa. 

Milloin sitten kannattaa venytellä?

Jos treenisi on ollut kevyt niin voit venytellä heti treenin päätteeksi mutta jos olet tehnyt rankan treenin niin venyttele vasta 1-2 tunnin päästä harjoituksesta. 

Mitä kannattaa muistaa venyteltäessä? 

Ole rento ja rentouta lihakset. Muista hengittää, sillä voit syventää ventyksiä. Unohda suorittaminen ja keskity rentoutumaan. Tee liikkeet rauhassa älä repien. 

Mitä voit hyötyä säännöllisesti venyttelystä ja kehonhuollosta? 

Ryhti ja liikkuvuus paranee. Liikeradat laajenevat. Lihakset palautuvat treenistä nopeammin. Keho rentoutuu ja venyttely vähentää myös tutkitusti stressiä joten mieli rauhoittuu kiireisen arjen keskellä. 

Myönnän kyllä itsekin sen etten tee kehonhuoltoa kovinkaan usein. Saatiin kuitenkin koulun kautta tehtävä; opetella jokin uusi taito ja valitsin spagaatin. Nyt kun olen venytellyt enemmän kuin ennen niin voin sanoa, että olen huomannut kyllä eron. Jalat eivät esimerkiksi väsy niin nopeasti eivätkä tunnu enää raskailta kuten ennen. Suosittelen siis kokeilemaan! Jos et venyttele ollenkaan niin varaa siihen aikaa kerran viikossa esimerkiksi samaan aikaan kun lempisarjasi tulee telkkarista, saat yhdistettyä kaksi asiaa joten aika ei voi olla enää tekosyynä. ;) 

Huollatko Sinä kehoasi? Jos huollat niin miten? 

<3: tiina-mari