hyvinvointi

Vinkit vedenjuonnin lisäämiseen!

Luulisinpa, että tässä on juttu missä monella olisi parantamisen varaa. Olen nyt noin kuukauden ajan yrittänyt panostaa veden juontiin. Aiemmin join todella paljon Pepsi Maxia, sitä saattoi mennä yksi 1,5 litran pullo kahdessa päivässä eli viikossa se olisi jo lähes 5 litraa Pepsi Maxia. Ennen tätä en oo laskenut monta litraa se on ollut, mutta täytyy sanoa, että olen järkyttynyt! Korvasin siis tavallaan vettä pepsillä, join sitä ruuan kanssa ja varsinkin illalla ihan muuten vaan, koska jotainhan minun oli juotava.

Olen yrittänyt aiemminkin lisätä veden juontia mutta tuloksetta. Ehkä vika oli siinä, koska ajattelin, että nyt vain juon päivän aikana 3 litraa vettä! Olen kokeillut lisätä veden juontia laittamalla jääkaappiin 1,5 litran pullon vettä ja siitä pystyisin hyvin seuraamaan kuinka paljon olen juonut päivän aikana. Puhelimiin on myös keksitty erilaisia sovelluksia, jotka muistuttavat jollain äänimerkillä milloin on aika juoda vettä, ei toiminut minulla sekään.

Lisää vedenjuontia sillä määrällä

mikä tuntuu juuri sinusta hyvältä.

Eräs viikko päätin, että nyt tälle pepsin juomiselle saa tulla loppu ja alan panostamaan veden juontiin enemmän. Mietittiin miun personal trainerin kanssa keinoja, jolla voisin lisätä veden juontia ja vähentää pepsiä. En siis lähtenyt ollenkaan sille linjalle, että kiellän itseltäni kokonaan pepsin juonnin. Täysi kieltäytyminen yleensä vain pahentaa mielitekoja ja se kielletty asia pyörii koko ajan enemmän ja enemmän mielessä ja näin kierre jatkuu. Enkä myöskään ottanut stressiä veden määrästä vaan päätin vain lisätä sitä. Mielestäni tämä tapa on parempi kuin miettiä joka hetki monta litraa on vielä juomatta. Kuinka sitten lisäsin veden juontia?

Aloin juomaan jokaisen ruokailun yhteydessä vesilasin. Vesilasin koolla ei ole merkitystä, kunhan vain juot. Aluksi voit aloittaa pienemmällä lasillisella ja vaihtaa viikkottain suurempaan. Lisää siis vedenjuontia sellaiseen tekemiseen mitä teet päivittäin kuten minä yhdistin sen ruokailuun.

Päätin, että viikon aikana saan juoda max 1,5 litraa pepsiä. Tässäkin kannattaa miettiä sitä paljon itse on esimerkiksi ennen juonut pepsiä tai mitä tahansa muuta juomaa. Jos määrä on ollut vaikka 1,5 litran pullo päivässä, niin vähennä juontia siten, että juot sen 1,5 litran pullon kahdessa tai kolmessa päivässä.

Valitse itsellesi kaunis lasi/muki, josta on kiva juoda vettä.

Itselläni tämä on toiminut hyvin. Pepsiä ei tee mieli samalla tavalla kuin ennen ja mieluummin valitsen veden pepsin sijaan vaikka sitä olisikin jääkaapissa. Ehkä keho myös alkaa tavallaan tarvitsemaan sekä vaatimaan vettä tietyn määrän kun sitä on alkanut lisäämään ja tulee automaattisesti myös juotua sitä.

Yksi asia missä voisin vielä parantaa on se, jos mennään päiväksi esimerkiksi kylään tai kaupungille, niin silloin veden juonti unohtuu. Tähän olen miettinyt ottavani aina vesipullon matkaan mukaan jos sillä saisin lisättyä veden juontia silloin kun en ole kotona.

Juotko sie tarpeeksi vettä? Pääseekö nää vinkit käyttöön tai onko siulla jotain omaa vinkkiä jonka haluat jakaa? :)

<3: tiina-mari

comments powered by Disqus