Ei mihinkään

Näillä ajatuksilla uuteen viikkoon ja kevään ensimmäisiin kisoihin.

  Uinti on laji, joka on vain suurimmaksi osaksi päästä kiinni. Vaikka tekniikka ja kunto olisi kohdillaan, pään sisällä tapahtuvat asiat vaikuttavat suoritukseen eniten. Ja  tähän päähän, mielentilaan,  vaikuttaa päivien ja viikkojen aikana moni asia, joka voi olla ennakoitu tai yllättävä. Vamma, koulujutut, ihmissuhteet, huono ruoka tai vaikkapa huonosti edennyt tietokonepeli voi aiheuttaa alavireisen mielen, joka sitten taas vaikuttaa pään kautta urheiluun ja treenaamiseen todella paljon. 

 Yksi huono harjoitus voi johtaa helposti siihen, että seuraavakin harjoitus tuntuu aivan yhtä huonolta ja raskaalta. Näin uinnin huono kulkeminen siirtyy päivästä toiseen arjen mukana. Mutta se päivä, kun vihdoin saat käsivedon, potkun ja koko kehon toimimaan kunnolla on yhtä juhlaa. Olet reenannut paljon kovemmilla tehoilla vaan sen takia, että pystyiset edes pääsemään suurinpiirtein samoihin aikoihin kuin sillon kun kulki. Nyt se teho yhdistyy hyvään ja jouhevaan tekniikkaan sekä jaksamiseen ja näin treeni voi tuntua mahdottoman hyvältä.

  Tämä niin sanottu "Ei mihinkään"-fiilis on monesti voimistuva tilanne. Jo ensimmäisestä käsivedosta lähtien huomaat, että nyt ei kulje. Tämän jälkeen mielessä on vain yksi asia ja se on pakottava tarve saada uinti kulkemaan hyvin. Joskus tämä tilanne saattaa korjautua, mutta monesti huomaat vain "Ei mihinkään" osion voimistuvan. Pahinta on huomata, että jollain muulla kulkee todella hyvin ja itse yrität vain rämpiä eteenpäin. Väkisin tekeminen ei kertakaikkiaan johda mihinkään. Tuntuu, että pitäisi pystyä nollaamaan keho ja ajatukset ja kyetä lähtemään uuteen treeniin puhtaalta pöydältä. Mutta miten saat mielen nollattua? Miten saat itsellesi positiivisen asenteen ja hyvän olon seuraaviin treeneihin?

  Joskus tilanne raukeaa ihan itsestään, ilman erityistä ja tiedostettua keinoa. Toisinaan tarvitaan apua niin kotijoukoilta kuin valmentajaltakin. Voi olla, että pelkkä ääneen asista puhuminen, kertominen "Ei mihinkään" - fiiliksestä jo auttaa kääntämään seuraavan harjoituskerran mielekkäämmäksi kokemukseksi. Joskus täytyy ottaa breikkiä; voi olla, että kokenut ja kuunteleva valmentaja ehdottaa sitä jo ennen kuin itse olet edes sitä ajatellut. Eikä taukoa välttämättä tarvita kuin päivä! Mutta on muistettava, että psyykkistä valmentamista ei tule vähätellä. 

  Toivottavasti menneen viikon "Ei mihinkään"-fiilis on kadonnut tulevaan lauantaihin mennessä.

comments powered by Disqus