erityisruokavaliot

Yksilöllinen syöminen ja erityisruokavaliot

Lopetin lihan syömisen jooga-harrastuksen yhteydessä 2015 kesällä, sillä se valinta tuli luonnostaan. Olo oli kevyt, energisempi ja puhtaampi. Lopulta järkyttävä kuvamateriaali suomalaisista teurastamoista sai kokeilemaan voisinko jättää muutkin eläinperäiset tuotteet ruokavaliostani pois. Aloin noudattamaan vegaanista ruokavaliota. Päätös oli täysin eettiseltä pohjalta tehty, sillä ennen rakastin liha-, kala-, sekä muita verrattavia tuotteita sekä niiden makua, enkä ikinä olisi uskonut luopuvani niistä! 

Aluksi en tiennyt mitä kaikkea voi syödä ja paino putosi, sillä monet tutut tuotteet yllättäen eivät olleet täysin vegaanisia, joten jätin ne syömättä. Kun tieto karttui, ja sitä oli kartutettava, sillä kasvisruokavalioiselta usein vaaditaan, että tiedät mistä saat kaikki tarvittavat ravintoaineet, paino alkoi nousta takaisin. Löysin nimittäin myös vegaaniset herkut kaupoista :)

Jokaisen keho ja suolisto on erilainen, joten syöminen ja ruokavalio on aina hyvin yksilöllinen juttu

Olen kokeillut myös muita erityisruokavalioita, samaan aikaan vegaanin ruokavalion yhteydessä, mielenkiinnosta trendeihin ja selvittääkseni millaisia vaikutuksia niillä on minun kehooni. Jokaisen keho ja suolisto on erilainen, joten syöminen ja ruokavalio on aina hyvin yksilöllinen juttu, ja siihen suuntaan on tämäkin (ruoka)maailma menossa. 

sokeriton, ruokavalio

Sokeriton ruokavalio oli kohdallani hieman huijausta, sillä taisin syödä aika monta kuivattua taatelia päivässä (taateli on 63% sokeria). Söin myös paljon kuivattuja hedelmiä, sillä sokerinhimo oli suuri. Olin kuitenkin hyvässä kunnossa fyysisesti. Mutta lopulta sokerittoman ruokavalion noudattaminen kävi liian raskaaksi henkisesti (2 vuoden jälkeen). Elämä ei ollut enää tasapainossa, sillä olin luopunut suurimmasta paheestani (you gotta have some). Aloitin lopulta syömään sokeria, sortumalla karkkiin. Aluksi se tuntui pahalta, mutta sittemmin olen etsinyt tasapainoa ja hyväksynyt pienen paheeni, sellaisena, joka tuo piristystä elämään ehkä muutaman kerran viikossa.

gluteeniton ruokavalio

Gluteenitonta ruokavaliota kokeilin, nähdäkseni onko sillä eroa gluteenilliseen. Itselleni en huomannut suurta eroa ja lopetin gluteiinittoman dieetin, kun se kävi yhdessä vegaanisen ruokavalion kanssa liian oudoksi (muiden mielestä?). Ymmärrän miksi gluteeniton ruokavalio trendaa. Vehnä ei ole mitään herkkua suolistolle, kenelläkään. Se on kuitenkin toiminut ravintona köyhinäkin aikoina ja tulee toimimaan. Minulle liian terveellisestä elämästä tulee ahdistava vankila.

soijaton ruokavalio

Kokeilin myös soijatonta ruokavaliota, sillä jotkut ovat saaneet siitä apua koviin kuukautiskipuihin. En huomannut siinäkään juurikaan eroa, mutta kivut vaihtelevat kummasti aina, enkä ehkä koskaan saa tietää johtuuko se milloin mistäkin; ruokavaliosta, stressistä, kuunvaiheesta, omasta vuorokausirytmistäni tai sen vaihtelusta, ja näiden kaikkien yhdistelmästä(???). Jotkut ovat saaneet soijattomasta ruokavaliosta apua monenlaisiin vaivoihin. Kannattaa aina muistaa kuitenkin, että se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi itsellä. Kaikkea kannattaa tietysti kokeilla :)

Ruokavalion pitäisi tuoda elämään iloisuutta, onnellisuutta, tasapainoa ja olla tapa rentoutua

Tärkeintä ruoka-valiossa ja elämässä on mielestäni tasapaino. Jokaisella tulee olla vapaus valita oma ruokavalio, itselle sopivaksi. Toiset eivät tiedä mitä pitäisi syödä milloin (IBS) ja hakevat apua monimutkaisistakin vaihtoehtoisista ratkaisuista (Ayurveda: testaa tyyppisi). Silloin ruokavalio voi tuottaa päänvaivaa, etenkin ulkona syödessä. Ruokavalion kuitenkin pitäisi tuoda elämään iloisuutta, onnellisuutta, tasapainoa ja olla tapa rentoutua, eikä repiä hiuksia päästä, siitä mitä tänään syötäisiin. Kumpa asiat olisivatkin aina niin yksinkertaisia.. Vegaanipupu toivottaa kaikille ruokavalionsa kanssa pähkäileville onnea matkaan!

comments powered by Disqus