ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja vol 1 & elämä Clean-dieetin jälkeen

Meillä So-Upissa pari bloggaajaa, kuten Anna Oon ja Sini, ovat jo kirjoittaneet ruokapäiväkirjoja, joten minäkin rohkaistuin!

Vähän taustatietoa:

Tammikuussa aloitin 3 viikon puhdistus-dieetin. Jo kahdessa viikossa tulokset olivat vaikuttavia. Laihduin siinä ajassa 5 kiloa, painosta 60 kiloa, painoon 55 kiloa. Dieetin jälkeen en ole lihonut takaisin pudotettuja kiloja ja hyviä tapoja dieetistä on säilynyt jokapäiväiseen elämään, kuten esimerkiksi iltasyöminen on jäänyt pois ja aloitan useimmiten aamuni vihersmoothiella. Paino on jopa tippunut vielä parilla kilolla lisää. Olo on ollut keveämpi, energisempi ja ruoansulatusvaivoja on ollut harvemmin (eli silloin kun poikkean dieetistä ja se aina motivoi jatkamaan terveellisemmin). Lue puhdistus-dieetistä täältä.

ennen ja jälkeen
vain 2 viikon ero

Haasteet on oiva tapa katsastaa omaa ruokavaliota parempaan suuntaan. Jotkut monta vuotta vegaanina eläneet, elävät jatkuvissa viikon '7 day vegan challenge'-haasteessa :) He vain aloittavat joka viikko uudelleen haasteen, ja näin aika kuluu viikko viikolta, kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta. 3 viikon Clean-dieetti oli minulle kuin haaste, ja selvisin siitä oppien paljon terveellisiä tapoja ruokailuun liittyen.

Terveellisen ruoan ei todellakaan tarvitse olla pahaa tai mautonta, eikä varsinkaan rasvatonta.

Ruokapäiväkirjan kirjoittaminen on toinen juttu, joka innostaa pitämään ruokavalion järkevänä. Itse nautin ruoasta suunnattomasti, mutta vieläkin enemmän hyvästä ja terveestä olosta, ilman turvotusta ja muita vaivoja. Syön kuitenkin omasta mielestäni vain hyvältä maistuvaa ruokaa. Olen kulinaristi! Terveellisen ruoan ei todellakaan tarvitse olla pahaa tai mautonta, eikä varsinkaan rasvatonta.

Mutta mitäs sitä tosiaan tuli syötyä viikon aikana?

Maanantai

Aamupala klo 06:30

  1. Luomu kahvi kanelilla
  2. Vihersmoothie
    • banaani, lehtikaali, viinirypäle, sitruuna, omenaviinietikka, cayannepippuri, appelsiinimehu, pellavansiemen, chiasiemen, spirulina-jauhe

Lounas klo 11:00

  1. Uunissa paistettua pinaattiriisiä
    • tummaa riisiä, sipulia, mausteita, pinaattia, vihreitä ja punaisia linssejä, lisäksi paljon kookosöljyä ja öljyä (OHJE)
  2. Kuorrutettua parsakaalia
    • parsakaalia, soijajugurttia, kaurahiutaleita, tattarijauhoja, suolaa, paprika-chilimauste
  3. Itse tehtyä hummusta 
  4. Kamomilla yrttijuoma sitruunalla

Pick-me-up klo 14.30

  1. Inkiväärishotti
    • tuore inkivääri, inkivääritahna, cayannepippuri, appelsiinimehu, sitruunanmehu, omenaviinietikka, vesi

Välipala klo 16:00-16.30

  1. Chia-vanukas
    • banaani, tumma suklaa, chian siemen, vesi, sitruunanmehu, digestive keksi (glut), raakakaakao nibs
  2. Popcorn ja taatelit

Illallinen klo 18.45

  1. Makaroonilaatikko (pieni annos)
    • makarooni, soijarouhe, kauramaito
chia, vegaani, ruokapäiväkirja
chia-vanukas

Tiistai

Aamupala 7:00

  1. Vihersmoothie (sama kuin maanantaina)
  2. Inkiväärishotti (sama kuin maanantaina)

Välipala 9:30

  1. Mandariini ja pala tummaa suklaata
  2. Chai-teetä

Lounas 11:00

  1. Pinaattiriisi, kuorrutetut parsakaalit, hummus (sama kuin maanantaina)
  2. Jälkkäriksi pala tummaa suklaata

Illallinen 17:30

  1. Hapanimeläkasvikset riisin kera
    • Parsakaali, paprika, sipuli, vihreäpapu, kikherne, sienet, inkivääri, soijakastike, tumma ja vaalea riisi
  2. Pari palaa tummaa suklaata
Hapanimelä-kasvikset

Keskiviikko

Aamupala 07:30

  1. vihersmoothie

  2. luomu pakurikahvi

Lounas 11:00

  1. Tikkamasala vegan
    • currykookoskastike ja uunissa paistetut seitanpalat ja riisiä
  2. Vihreitä papuja ja kirsikkatomaatteja

Illallinen klo 17:00

  1. Inkiväärishotti
  2. Pasta-kasvispulla salaatti ja hummusta
seitan, uunissa paistettu

Torstai

Aamupala 07:45

  1. Pakurikahvi
  2. Rasberry Smoothie

Lounas 11:00

  1. Tikkamasala (sama kuin eilen)
  2. Pari viinirypälettä

Illallinen 17:00

  1. Pastasalaattia (eiliseltä)
  2. Saarioisen vegan-pizza ja oluthiivahiutaleita
  3. Tumma olut (2 pientä lasia)

Naistenpäivän naposteltavaa 18:30

  1. Popcornia
  2. Raakasuklaata
  3. Ananaskirsikoita
Saarioisen vegaani pizza

Perjantai

Aamupala 07:00

  1. Inkiväärishotti
  2. Vihersmoothie
    • lehtikaali, omena, chian ja pellavansiemet, appelsiinimehu, sitruunanmehu

Lounas 11:00

  1. Seitantortilla
    • seitan, vihreäpapu, tomaatti, kurkku, hummus, sipuli
  2. Tummaa suklaata jälkkäriksi 50 g + tilkka kahvia

Illallinen 17:00

  1. Pastasalaatti ja siitakesieniä

Iltapala 20:30 (ilmapilates-treenien jälkeen oli sen verran nälkä että tänä iltana lipsuin 'ei iltasyömistä'-säännöstä)

  1. Muutama pala paistettua tofua
  2. 1 pala ruisleipää avocado-levitteellä ja kurkkua
  3. Inkiväärishotti
  4. 2 pientä lasia tummaa olutta
Ruisleipä iltapalaksi

Lauantai

Brunssi (yoga-treenien jälkeen) klo 10:00

  1. Paistettu tofu ja oluthiivahiutaleita
  2. Croissant x 2
  3. Tuoretta ananasta ja ananaskirsikoita
  4. Lasi vihersmoothieta
  5. Raakasuklaata

Illallinen klo 18:00

  1. Itsetehty pannupizza täytteinä tuore ananas, seitan, kalamataoliivi, sipuli: 1 pala
  2. Pieni kulho sipsiä
  3. Raakasuklaata ja ananaskirsikoita jälkkäriksi
vihersmoothie

Sunnuntai

Aamupala 10:00

  1. Riisipuuro
  2. Vihersmoothie
  3. Luomu kanelikardemumma kahvi
  4. Raakasuklaa

Lounas 15:00

  1. Kasvikset, banaania ja omenaa curry-kookoskastikkeessa (kiinalaisesta ravintolasta)
  2. Muutama ranskalainen siskolta :)
  3. Ananaskirsikoita ja raakasuklaata jälkkäriksi

Illallinen 19:00

  1. Pala pannupizzaa (eilinen)
  2. Pieni kulho sipsiä
  3. Raakasuklaata
Raakariisisuklaata

_______________________________________________________________

Lisäksi juon joka aamu maitohappobakteerimehua Borista, syön välillä D-vitamiinia sekä juon runsaasti vettä joka päivä. Tämä viikko erosi muista, sillä kokkasin seitania, jota en kovin usein tee, mutta koska se tuntui sopivan todella hyvin moneen ruokaan ja oli helppoa tehdä, taidan tehdä sitä tästä lähtien useammin. Kuten huomaa, syön sitä mistä nautin, aika paljon jälkkäreitä ja viikonloppuna myös herkuttelen.

Päivittäinen tumma suklaa riittää antamaan makean nautinnon

Tykkään hyvistä luomukahveista, mutten kuluta kahvia joka päivä. Shotit ja smoothiet piristävät usein tarpeeksi. Tumma ja raakasuklaa on suurin nautintoni jälkkäriksi ja usein on tunne ruokailun jälkeen, että on saatava jotain makeaa, joten syön niitä melkein päivittäin. Tärkeää mielestäni on pitää mielessä tasapaino. On pidettävä taukoja syömisestä, mutta on syötävä sitä mikä tuntuu hyvältä. Pienet annokset ovat parempia kuin suuret, jotka saavat mahan kipeäksi ja olon energittömäksi. Kun syö ravitsevaa ja monipuolista ruokaa pienikin annos riittää. Lisäksi mielestäni on hyvä ottaa huomioon vuodenaika, esim kesällä söisin enemmän salaatteja, tuoreita marjoja ja hedelmiä, talvella mahdollisimman lämmintä ja pitkään kypsytettyä ruokaa.

comments powered by Disqus