treeni

Kattava yläkropan treeni & suunnitelmia synnytyksen jälkeen

Kaikkien ihanien raskausjuttujen lomassa pitkästä aikaa katse myös tuleviin treeni hommeleihin.

Täytyy kyllä sanoa, että tällä mammalomalla on oikein mukavaa. Ensimmäinen mammisviikko meni kahvitellen ja syöden lähes päivittäin eri ystävän kanssa. Niiden ohella viime viikkoon mahtui myös neljä salitreeniä sekä yli 20km kävelyä.
Tämä viikko noudattaa hyvin samaa kaavaa, kalenterissa riittää joka päivälle merkintää ja vaappumista johonkin suuntaan.

Vauva on laskeutunut lantioon ja se tekee kävelystä entistä haastavampaa. Haarovälissä on lähes taukoamaton paine aina liikkuessa...tai siis vaappuessa eteenpäin.
On se vaan kumma miten treenaus on helpompaa kuin kävely, toisin voisin kuvitella. Muhkeat +12kg on otettu lisäpainoa Pötkön myötä kroppaan ja sen kyllä erityisesti kävellessä tuntee. Ajoittain alaselkä vihoittelee mutta treenaamisen ansiosta ovat selän kipuilut pysyneet kurissa ja ne orastavat kipuilut lähteneet pois.

Tänään alkoi raskausviikko 37. Pötkö voi saapua käytännössä ihan milloin. Mikäli synnytys käynnistyisi tässä nyt ennen laskettua aikaa, niin sitä ei tarvitse enää jarrutella. Antaa tulla vaan. Olisin itse jo valmis ottamaan pienokaisen syliin. Tätä raskausaikaa taikka raskausmahaa ei mulle jää ikävä.

Kun Pötkö on täällä, niin alkaa oma "back to shape" - prokkis. Niin kivaa saada pitkästä aikaa oma juttu työn alle! 
Ennen raskautta lapsettomuushoitojen lääkärit määräsivät hölläämään treenejä ja keräämään painoa, jotta koko raskaus saatiin alkuun. Mun viimeinen, sellainen kunnon treeni aiheinen projekti oli bikini fitness kisat vuonna 2015. Siitä on kotvanen mennyt. Kiva saada joku oma juttu siihen hetkeen kun muutoin ei omaa aikaa juuri olekaan.

En ole aloittamassa suoraan synnäriltä mitää kovaa diettiä ja treeniä vaan maltillisesti omaa kehoa ja vauva-arkea silmällä pitäen, sillain portaittain ja fiksusti koko touhu. Sillä raskaus ja itse synnytys on todella kuormittava tekijä koko kropalle ja se tulee ottaa huomioon ennen sikspäkkiä.

Ensin keskityn lepoon ja hyvään ravitsemukseen, mikä tukee kropan palautumista synnytyksestä ja auttaa jaksamaan päivät virkeänä vaikka yöt olisivat menneet hitusen harakoille. Fiksu ravitsemus yhdessä imetyksen kanssa jeesaa sitä, että paino lähtee takaisin alaspäin, kuitenkaan vaikuttamatta negatiivisesti maidontuotantoon.
Tämä raskauden viimeinen kolmannes ei ole mennyt niin puhtoisesti ravinnon puolesta kun olisin toivonut. Kehnot yöt saavat mielihalut nostamaan päätään ja, kun sen oven kerran aukaisee niin sitä on selkeästi todella vaikea saada kiinni ja lukkoon. Varsinkin, kun herkkuja tuodaan kotiin jatkuvaan tahtiin vauvalahjojen kera. Onhan ne nyt syötävä. :D

Liikuntamuotona tämän prokkiksen alussa vain vaunulenkkejä raittiissa ilmassa. Onneksi kesä tulee niin ulkona on ihanaa ja miellyttävää olla! Tämä muksu saapuu niin oikeaan aikaan maailmaan!

Sitten, kun tohtorilta liikenee lupa tehokkaampaan liikuntaa, niin hiljalleen mutta kuitenkin progressiivisesti treenien suhteen eteenpäin. Ensin kevyttä, herättävää treeniä mikä muuntautuu viikkojen kuluessa jatkuvasti haastavammaksi.
Tästä projektista tulen kirjoittamaan myös blogiin siinä määrin, kun ohella pyörivät vauvatouhut sille aikaa antaa.

Tähän Back to shape - prokkikseen saa muuten liittyä mukaan! 
Laita viestiä tulemaan mailitse jos sua kiinnostaa lähteä mun kanssa yhdessä saamaan "ennen raskautta" kondis takaisin.

Tästä kylkeen eilinen yläkropan treeni.

  1. Tangon heilautus kyljeltä toiselle 4 x 12
    (kädet koko ajan mahdollisimman suorana, lantio ja jalat myötäilee liikettä)
  2. Kulmasoutu 4 x 10
  3. Pystypunnerrus 4 x 8-10
  4. Supersarja:
    rinnalle veto + työntö kuulalla & etunojapunnerrus 4 x 8 / käsi + maximi punnerrukset

Nyt touhuumaan!

Tehokasta ja aurinkoista viikkoa! :)

-Jenni-

comments powered by Disqus